- Project Runeberg -  Valda skrifter / Andra delen /
89

(1868-1870) [MARC] Author: Israel Hwasser With: Per Hedenius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Akademiska Program - I. Program och tal vid medicinæ doctorspromotionen i Upsala 1841 - Program

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

tvärtom ville han genomskåda den och uppfatta det eviga inre, som
på en gång, alltefter graden och beskaffenheten af betraktarens
äskåd-ningsförmåga, af densamma fordöljes eller uppenbaras. Om af de
oräkneliga, som lyssnat till hans röst och öfverlemnat sig åt samma
forskning som han, någon större eller mindre del säger, att det är
den noggranna beskrifningen af förlåten sjelf, som utgör denna
forsknings hufvudsak och att livad som ligger bakom den icke angår
oss —, sä kunna de väl i vanlig mening vara stora botanister,
men Liv ulaner äro de icke, ehuru de möjligen följa ledningen af
hans system, ty dettas väsendtliga princip halva de icke begripit
Denna princip eller Linnéanismens egentliga grundtanke är
Generationens idé och, ehuru alla natui forskare af högre ordning,
så i äldre som i nyare tider, hafva sökt denna idé såsom sin
forsknings förnämsta ledstjerua, är det likväl ingen, hvilken i den grad
som Linné uppfattat dét faetiska af dess uppenbarelse och haft en
så stark tro på dess inre sanning. Lifvet eller, som är detsamma,
naturens uppenbarelse inom den organiska verlden, framträder i
tvenne hufvudsakliga former: individuell lifsprocess och
slägtlifs-process. Den inre identiteten af dessa måste väl livar och en
erkänna och mig veterligen har ingen förnekat den, ehuru de
naturforskare, som alldeles icke tänkt derpå, svårligen kunna räknas. Det
ömsesidiga förhållandet emellan begge kan åter olika uppfattas.
Antingen är den individuella lifsprocessen det förnämsta och
ursprungliga och slägtlifvet utttycket deraf, eller också tvärtom. De flesta
antaga den förra af dessa meningar. Linn* står främst ibland dem,
som yrka den sednare. Enligt hans åsigt uttalar den individuella
varelsen genom slågtlifvets act sin innersta betydelse och sitt
absoluta beroende af ett högre. Individualiteten kan begripas genom
slägtlifvet och icke tvärtom. Med denna grundtanka har
sexualsystemet åter, såsom jag vågar tro, ett så nödvändigt inre
sammanhang, att då den förra var gifven, det sednare icke heller kunde
uteblifva. Men Linné kunde, då han i mera lefvande åskådning
än någon annan uppfattat generationens faetum, äfven om han icke
dertill skulle hafva blifvit ledd af sitt religiösa tänkesätt, ej utan
en hans grundtanke alldeles fördunklande inconsequens undgå, att
uppfatta generationen såsom ett omedelbart uttryck af en skapande
verksamhet, ty utan denna inre betydelse, kan generationens idé
icke bestå utan måste vissna och försvinna. Linnéaviswen är
der-före naturforskningens religion, har såsom sådan verkat på
oräkneligt många och hos dem skyddande genomträngt äfven tänkesättets

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 07:11:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/hivaldaskr/2/0093.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free