Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Pehr Hoffvenius (1859)
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
ningens såväl högre som lägre områden. Genom det varma nit,
hvarmed Hoffvenius omfattade Cartesii åsigter, införlifvade han sig
med tidens vetenskapliga centralrörelae, och deltog med «tøupt allvar
i den Oartesianska verldsåsigtens reaction emot den traditionella
dogmatismens tankeförtryckaode bokstafsvälde. Han hade väl med
omfattande knnskap tillegnat sig det traditionella uti medicinens
enltnr och värderade med kärlek det väsendtliga i dess innehåll,
men han insåg dock, att så stark den ifrån forntiden traditionella
medidneu älven må skattas, den dock måste deltaga nti den
förvandling al åsigter och meningar, som tillhör vetenskapsodlingena
process, och att bos medicinen såväl som hos alla audra bildningens
artförändringar, vetenskapens betydelse vfisendtiigen består i tankens
magt ötver sina egna producter och i dess förmåga att både
reducera och återföda dem i allt högre och s&nningshaltigare
utvecklingsformer.
Att Cartesin8 var sin tids mägtigaste personliga tankekraft
och isynnerhet beundransvärd genom rikedomen och måugfaldigheten
af de åsigter, han genom sitt snilles speculativa verksamhet
utvecklade, torde väl ingen verklig kännare af culturens häfder numera
förneka. Ty å ena sidan förkunnade han — genom den
märkvärdiga af honom icke blott först uttalade utan äfven consequent
följda grundsatsen: »Cogito, «rgo sum> — tankens magt och
grundläde dess rike; ty då derigenom tanken uppfattas, såsom det
andligt positiva uti Iifsprocessen, måste inom det menskliga vetandet i
alla dess områden tankeutvecklingen erhålla central betydelse. Å
den andra sidan uppställde han emot den traditiouella scholastiska
dogmatism, som då beherrskade den högre vetenskapens alla
grenar, tankeprocessens negativa sida såsom nödvändigt vilkor
för tankens frihet
När man åter uppfattar dessa Gartesianismens tvenne sidor kan
man icke undgå att erkänna det den isynnerhet i det 17:de seklet,
d& traditionen ifrån forntiden hade inom tankens rike en nästan
afgjord öfvermagt var af en verldshistorisk betydelse, och är att
anse såsom en af de mägtigaste exponenter, hvilka i colturens
historia någonsin framträdt af reflexionens magt inom tankens prooeas.
Då man åter betraktar ett universitet icke blott såsom ett läroverk,
utan såsom den högre bildningens egentliga och centrala
utvecklingsorgan, är det tydligt, att det för Sveriges intellectnella bildning
och dess räddning nr pedantismens förtryck, var af genomgripande
vigt och betydelse, att Upeala universitets lärare med lifligt delta-
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>