- Project Runeberg -  Valda skrifter / Fjerde delen /
77

(1868-1870) [MARC] Author: Israel Hwasser With: Per Hedenius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sydenham. Ett bidrag till medicinens culturhistoria (1845) - Sydenhams vetenskapliga character

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

omedelbar åskådning af dess väsendtliga inre. Denna tankens
omedelbara åskådning af det inre och väsendtliga hos det genom
iakttagelsen uppfettade yttre, är den verkliga erfarenheten och då
dennas namn användes på iaktagelsen, som uppfattar blott det yttre
och stadnar dervid, är det ett missbruk, som icke kan leda till
annat än ytlighet, lögn och förvillelse. För att åter komma till
denna verkliga erfarenhet och den omedelbara åskådning, som
utgör dess väsende, fordras å ena sidan sträng, ihärdig och flera
gånger förnyad iakttagelse; och å den andra allvarlig
ansträngning af tankekraften, genom en ej mindre med sina egna hugskott
än med iakttagelsens, det tillfälliga och partiella såsom hufvudsak
och verklighet uppfattande, ytlighet kämpande meditation. Det är i
synnerhet om nödvändigheten af denna allvarliga meditation, som
Sy-denham oupphörligt erinrar. Den första, oftast tillfälligtvis
uppkommande, iakttagelsen, säger han, gifver icke någon viss eller
fullständig kunskap, utan först efter det den derigenom väckta tanken med
full ansträngning deråt rigtat sin verksamhet, kan den förnyade
iakttagelse, som af denna bestämmes, hafva kraft att söka det väsendtliga
och någon gäng äfven att finna det. Erfarenheten beror således icke
på tankens passivitet under den sensoriella perceptionens välde, utan
tvertom på den. genom dess egen fria verksamhet, utvecklade activitet
som utgör det positiva uti iaktagelsen. 1 kraft af denna sin åsigt
af erfarenheten måste Sydenham ogilla, ä ena sidan den dogmatism,
som utan att genomtränga och verkligt bestämma iakttagelsen samt
genom den söka det väsendtliga, i förhand construerar begreppet om
detta, och antingen helt och hållet gör sig oberoende ifrån all
inverkan af den omedelbara iakttagelsen eller också kufvar denna under
det förut construerade begreppets magt, på det dess sålunda vrängda
resultater må innelålla någon bekräftelse af det förras rigtighet; och
å den andra sidan äfven lika strängt den ensidiga empirism, som
består uti blott det yttre uppfattande iakttagelser, utan att dessa
be-herrskas och emot det väsendtliga och nödvändiga rigtas af tankens,
genom allvarlig ansträngning utvecklade, speculativa kraft. Hans
ogil-landen af begge dessa afvikelser förekomma på mångfaldiga ställen i
hans skrifter, der de uttalas i bestämda och skarpa ordalag. Ifrån
den såkallade rationella empirismen skiljer sig väsendtligen Sydenham
derigenom, att då den förres method vill genom abstraction af det
gemensamma hos iakttagelsernes samtliga data komma till kännedom
af det väsendtliga. vill Sydenham uppfatta detta i omedelbar
åskådning genom iakttagelsen sjelf. Såväl dogmatismens och empirismens

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 07:12:06 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/hivaldaskr/4/0081.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free