- Project Runeberg -  Valda skrifter / Fjerde delen /
196

(1868-1870) [MARC] Author: Israel Hwasser With: Per Hedenius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sydenham. Ett bidrag till medicinens culturhistoria (1845) - Sydenham och Forntiden

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

rande den genom sin ömsesidiga fiendskap (opposition, spänning).
Dessa elementer benämndes, såsom bekant, eld, vatten, luft och jord,
och ehnrn dessa namn af de egentliga philosopherna togos i
symbolisk mening, gällde de dock hos mängden, som derigenom
uppfattade de faetiska hufvudmomenterna af den stora process, som utgör
det yttre, relativt nödvändiga villkoret för den organiska verldens
uppkomst och bestånd, i bokstaflig och concret Det väsendtliga uti
Empedokles’s lära är, att uti henne det olikartade uppfattades såsom
ursprungligt och positivt Derigenom trädde hon i motsats emot
de ännu äldre åsigterna, bvilka antogo endast ett af elementerna,
såsom ursprungligt och ansågo de öfriga såsom dess produeter. Så
tillerkände några af dessa åsigter den principala betydelsen åt elden,
och åter andra åt vattnet men den hos Grekerne herrskande och, äfven
efter det den Empedokleiska elementläran införlifvat sig med deras
föreställningar, fortfarande meningen var dock den, att luften är,
om icke den ursprungliga grunden till de öfriga elementerna, dock
det förnämsta ibland dem. Detta synes tydligen icke blott af den
djupa och dubbla betydelse, som de fästade vid ordet nvevpa, utan
äfven af deras physiologiska uppskattande af respirationen, blodet och
det sangviniska temperamentet Den förvandtskap, som ägde rum
emellan dessa äldre meningar och Orientens religiösa verldsåsigter,
är omisskännelig, och den materialismens protest emot den religiösa
verldsåskådningen i allmänhet som innehölls uti den,
ursprungtig-heten af det olikartade postulerande, nya elementläran, träder
derigenom så mycket tydligare i dagen. Men oaktadt denna bestämdt
fiendtliga rigtning, i hvilken den vetenskapliga materialismen, så
snart han förmår vara consequent med sig sjelf, nödvändigt måste
framträda emot alla religiösa föreställningar, inträngde den dock,
såsom sagdt, genom elementläran äfven inom den Hippocratiska
medicinens doctrinära gebit och utöfvade, i synnerhet under den
dogmatiska skolans välde, en stor inflytelse på de då gällande
lärobegreppen. Det djupare och väsendtliga innehållet uti den
Hippocratiska medicinen blef således genom denna främmande lära vål till
en tid till bakaträngdt, men dock öfverväldigades det icke deraf, utan
tvärtom bevarade det sitt inre lif, och har i följd deraf, under de
följande tidehvarfven ända till nu, fortfarit att vara den lefvande
roten till den reactionskraft, som inom naturforskningens gebit
mäg-tigast och i mångfaldiga rigtningar kämpat emot materialismen. De
föreställningar åter, hvilka utgjorde detta deu Hippocratiska
verlds-åsigtens ursprungliga och väsendtliga innehålls omedelbara uttryck,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 07:12:06 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/hivaldaskr/4/0200.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free