- Project Runeberg -  Valda skrifter / Fjerde delen /
250

(1868-1870) [MARC] Author: Israel Hwasser With: Per Hedenius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - En blick på Linnés minne (1856)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

såsom redan flera gånger är sagdt, Linneanismen är, en gång, såsom
jag hoppas, blifva en stark och säker vetenskaplig underbyggnad for
christendomens tro, och tillika den mågtigaste försoningskraft
cul-turen kan fä emot den fiendtliga spänning, som nu äger rum
emellan vetenskap och religion.

Linné hade en mystisk och djup kärlek till det vetenskapliga
sammanhanget emellan hans naturbetraktelse och medicinen. Endast
de enfaldige kunna tro, det denna hans kärlek hade sin grund i det
värde, lian möjligen tillade botaniken såsom hjelpvetenskap åt
phar-makognosien, ty den var af mycket djupare art. Han insåg
nämligen att den idé om lifvet, som utgjorde hans vetenshapliga åsigts
centralkraft, icke skulle kunna utveckla sig till theoretisk klarhet
eller practisk magt utan i sammanhang med medicinen. Det
egentliga föremålet för den sednares både forskning och behandling,
sjukdomen, är till sitt väsende sjelfförstöring, och ingen mägtigare kraft
till upphäfvande af sjelfbestämningens eller sjelfalstringens falska och
ytliga begrepp finnes, än den djupt inträngande insigten i
sjukdomens eller sjelfförstöringens verkliga betydelse. Men denna insigt
kan icke vinnas utan genom utvecklingen af lifvets idé och således
kan ännu mindre blott genom den en fast vetenskaplig grund läggas
for, läkarens förmåga att framkalla och vårda helsans återkomst eller
tillfriskningen. Tillfriskningen är likasåväl som blomningen en
omedelbar uppenbarelse af lifvet, och derföre fortlefver genom tiderna
uti vördnadsbjudande sanning, den Hippocratiska satsen, att läkarens
högsta namn är det af naturens eller lifvets tjenare, och ju trognare
han kan vara detta, ju större blir hans magt, ty då han med absolut
lydnad ansluter sig till det eviga, blir han genom dettas heliga magt,
förvandlad, nyfödd, gudalik (■<t6fUoa). Medicinen måste, om den
en gång kommer till vetenskapligt medvetande af sin verkliga
betydelse, derföre såsom sin högsta princip uppfatta den idé, som utgör
Linneanismens vetenskapliga utgångspunkt. Om således å ena sidan
medicinen icke kan blifva theoretiskt djup och practiskt stor, utan
genom den fullständiga utvecklingen af Linneanismens grundtanke
och å den andra den sednare icke kan upprätthålla sig sjelf och
ingripa i culturens djup, utan genom sitt införlifvande med medicinens
stora och mägtiga practiska verksamhet, måste bådas inbördes
slägt-skap och verkliga identitet, samt i följd deraf nödvändigheten af
deras gemensamma cultur, af den djupt och allvarligt tänkande
inses och erkännas. Det är åter denna insigt, som genomträngde
Linnés tanke, ehuru måhända blott såsom en djup och mägtig aning,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 07:12:06 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/hivaldaskr/4/0254.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free