- Project Runeberg -  Valda skrifter / Fjerde delen /
319

(1868-1870) [MARC] Author: Israel Hwasser With: Per Hedenius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Afskedshelsning till lärjungar och studiikamrater (1857)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

eller varda. Romarne uppfattade dock, såsom det synes mig, ideen
djupare ån Grekerna, och derföre har »natura» den dubbla
bemärkelsen at verklighet och af uppenbarelse af tingens inre väsende.

I de språk, der ordet ingått, har väl i det vanliga språkbruket
denna dess ursprungliga bemärkelse icke gått alldeles förlorad, emedau
man der oftast fäster dervid en mystisk, något heligt anande
mening, men då ordet vetenskapligt användes, betyder det concret
varelse, och man söker att identificera det med »materien», hvilket
dock ännu icke fullkomligt lyckats. I den moderna
naturvetenskapen är i följd deraf förnekelsen af naturens idé en stående
grundsats. Om åter naturens idé uppfattas äfven i dess ursprungliga
mening, måste tänkaren innan kort finna, att det stora factum, som
bär detta vördsnadsbjudande namn, derigenom åskådas blott ifrån
dess passiva sida, men om han fortsätter sin meditation, måste den
snart tränga fram äfven till den activa, och då uppkommer ideen
om absolut verksamhet eller skapelse i detta ords icke blott
symboliska, utan äfven vetenskapliga mening. Då han åter kommit så
långt, står han omedelbart inför menniskotankens högsta
föreställning, den Outgrundlige, hvilken menniskan icke kan begripa,
endast dyrka. Men då hon af denna mystiska dyrkan genomtränges,
blir den centralkraften inom hennes andliga verld, ifrån hvilken ljus
och sanning, rättskänsla, kärlek och hopp ursprungligt utgå. Hennes
forskning blir tillbedjande och hennes handling kärlek.

Lifvet är ett factum, hvilket antagande väl af alla medgifves
vara obestridligt, ehuru ett sådant raedgifvande är af ganska många
högst inconsequent. Meu lifvet är icke blott ett factum, utan det
enda som verkligen förtjenar detta namn. Af allt som träder fram
inför menniskans åskådning och icke genom lifvets tecken
uppenbarar sitt inre, ser hon blott ytan och det är således för henne icke
factum, utan blott observatum. Lifvets inre grund och väsende
der-emot år tankeverldens innersta mystere, men ordet »natur» har
blif-vit användt såsom benämning för den dunkla föreställning, man blott
anande förmår göra sig derom. Sjelfva uppfattningen åter af lifvets
factum är ännu ofullständig, blott partiell. Den inskränker sig till
den individuellt organiska varelsens kroppsliga sida, ty det psychiska
uppfattar man mer såsom varande än såsom lefvande; och på slägtet,
hvars causalitet till individualiteten man ofullkomligt inser,
tillämpar man väl stundom naturens föreställning, meu dess faetiska lif
uppfattar man icke. När man nu åter fördomsfritt betraktar den
kroppsliga sidan af individualiteten, måste väl hvar och en, som

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 07:12:06 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/hivaldaskr/4/0323.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free