Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
DEN NYE ROMAN
41
Mesteren som skal samle det hele i en eneste
mægtig syntese er endda ikke fremtrådt. Men
han kommer. Tiden kræver ham.
Som i alle store nyskapende perioder synes
eposet å gå mot en ny blomstring, tidens eget
vældige epos synes å skulle koncentrere al
digtning omkring en mer eller mindre episk
form, den på engang mest primitive og mest
krævende av alle digteriske uttryksmidler.
Også lyriken gjennembølges av tidens nye
idéindhold, præges av dens store form. En
ny digterslegt står for døren, med nye idealer,
ny tro, nye, endda ukjendte rytmer.
Men det er kanske på romanens område at
tidens literære revolution hittil har gjort sig
mest merkbart gjældende.
Her foreligger alt arbeidsresultater som i
konkrete former gir os en forestilling om i
hvilken retning utviklingen går og hvad vi
har å vente av den nærmeste fremtid.
Allerede før krigen var der tegn som tydet
på at vi nærmet os et avgjørende vendepunkt
i romanens historie.
Den gode, velkjendte realistiske roman som
tilslut omtrent ethvert dannet menneske med
nogenlunde utviklet literær sans kunde sætte
sig ned og skrive og komme nogenlunde
heldig ifra — denne hæderlige gamle dame blev
tilslut træt av sin lange, mødige gang over
jorden. Tiden var kommet da hun slet sine
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>