Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
DEN NYE ROMAN
43
for digtningen, Otto Flakes kolossalverk Die
Stadt des Hirns, hvor han tar op livets og
kunstens grundproblemer til drøftelse, hvor
han i et titanisk grep vil samle tidens
tendenser til en eneste syntese, skape et nyt
verdensbillede i nye, dristige former — alt taler om
den germanske ånds særpræg, det viser os at
dul gte kilder fra tidligere tiders tænkning
og digtning pånyt vælder op av germansk
jord.
Stilfærdigere, mindre spekulativt, mer
empirisk farvet virker Englands bidrag til den
moderne roman. Men det eier alle tidens
karakteristiske merker. Ingenting viser dette
bedre end H. G. Well’s senere
produktion.
Også her optas tilværelsens grundproblemer
til diskussion i hele deres rækkevidde, også
her fork3^ndes nye himle og en ny jord, også
her tendensen mot syntese, mot mystik, men
underlig uformidlet, uten forsøk på å skape
ny form for det nye idéindhold, den gamle
realistiske romans bastante ingredienser, den
gamle realistiske romans bastante teknik,
forstyrrer ret som det er virkningen av det nye,
mægtige tankeindhold.
Og Frankrike?
Frankrike arbeider først og fremst med den
nye digtnings teori. Her gror idéerne, her
utformes de, dristig og levende.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>