- Project Runeberg -  Sakuntala, Skuespil i syv Optrin af Kalidafas /
132

(1845) [MARC] Translator: Martin Hammerich
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

— 132 —
S j e t t e O p t r i n .
S. 69. Sakravataram; jfr. S. 64.
V. 128. Efter Indernes med Sjælevandringslæren overensstemmende
Mildhed imod alle Dyr, regnede de det for urene Haandteringer at fifle,
slagte, garve osv.; kun med Offerflagtning gjordes naturligviis en Und-
tagelse. Men for Fiskeren endnu mere end for Brahmanen var det den
hoiefte Pligt og Fortjeneste at forrette sin Kastes beflikkede Gjerning;
ja, det ansaaes for bedre at forrette sin egen Kastes Gjerning mangelfuldt,
end en andens nok saa fuldkomment (Man. X, 97).
S. 7l). Rod-Karp e (e^primis rokitaUueksn s. Ouv. A Valene.
XVI, p. 251), en scerdeleS velsmagende Karpeart, der sindes i de fleste
Sser og Damme i Gangeslandene. Den kan blive indtil 3 Fod lang. Af
Farve er Ryggen olivengron, Bugen guldfarvet, Finnerne og Vinene rode.
Paa Sanskrit hedder den roliitu, d. e. rod.
S. 70. Jamas, Solens Son, Gud for Doden og Dommen, sender
de Gode til Svargas, de Onde til underjordiske Helveder, hvor de efter
Beskaffenheden af deres Synder lide forfljellige grusomme Piinfler.^ Men
faavel Gode som Onde blive efter denne Mellemtilstand gjenfodte i nye
Skikkelser, hsiere eller lavere ester deres Fortjeneste. At faaledes Lceren
om Gjengjceldelse ved Sjælevandring er sammenvævet med Troen paa Him-
merig og Helvede, er et Exempel paa, hvorledes Mythologierne kunne be-
vare og forbinde Forestillinger, der kjendelig ere udsprungne af en forskjellig
Verdensbetragtning og i Grunden maatte udelukke hinanden.
S. 71. Paa Ryggen af en Elefant; nemlig som de, der fortes
i Triumph.
S. 72. Apsar as-Damm en; jfr. V. 126.
S. 72. ForaarSfeften feiredes aarlig til LEre for Elskovsguden
ved Fuldmaane i Tsjaitra-Maaned, der svarede til vor Marts og April.
V. 129. Mango; s. Anm. til S. 11.
S. 73. Parabhrrtika; jfr. Anm. til V. 85.
V. 130. Fremmed Mo, nemlig Urtegaardspigerne felv, der (s. S.
74) forst nylig ere komne til Kongens Gaard. — Elskovsgudens fem Pile,
som indifle Fortolkere henfore til de fem Sandfer, ere Blomsterne af den
rodlige og den blaae LotoS (s. Anm. til V. 19), Sinsjen (V. 4), Man-
gotrceet (S. 11) og Asokatrceet (s. i det Folg. Anm. til S. 94).

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 07:29:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/hmsakuntal/0152.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free