- Project Runeberg -  Sakuntala, Skuespil i syv Optrin af Kalidafas /
134

(1845) [MARC] Translator: Martin Hammerich
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

— 134 —
ordne de sig i en Rcekke; ligeledes seer man dem hvile i lange Rader paa
Sandet (s. tjiet. lies seienees nat.). —BaftdugSkjortler; jfr. Anm.
til V. 14.
V. 145. Sirisje; jfr. Anm. til V. 4.
V. 147. Bimba (m0mol<jieA inonndelptin s. eoeeinii, In6iea),
en GrceSkar - Plante med rode Frugter.
S. 83. Denne Skilsmisse. Erindring og Gjensynshaab pleie at
forene Elskende, selv naar de ere adskilte; men her var Elskerinden et Blcrnd-
vcerk, der har oploft sig i sit Intet.
S. 84. Ajodhja d. e. Uovervindelig (nu Oude, S. O. for
Hastinapur ved Saradju -Floden) var i Oldtiden Kong Ramas’ Hovedstad
og en af de beromteste Stceder i Indien.
S. 84. Helligholdt, nemlig ved en i Loven forefkreven Offerfest
med Bonner om at fode en Son.
V. 151. Forestillingen om, at Faderen ligesom gjenfoder sig i sin Son
og Sammenligningen med en Scedemark forekomme allerede i Manus’ Lovbog
(XI, 8. 33 ff.)
V. 152. Det paalaae den celdste Son at frembcere Vand med Korn
eller Sesamfro og Offerkager til Forfcedrene og indbyde dem ved forestrevne
Bonner. Naar der Ingen var, som kunde offre til dem, sank de fra de
himmelske Egne „hovedkulds" til Underverden.
S. 86. Indras’ Moder, Aditt, hos hvem Sakuntala opholder sig
i syvende Optrin.
S. 87. Ha andskinnen tjente til at stjcerme den venstre Haand,
naar Buestrcengen slog tilbage.
V. 155. Flamingo, see Anm. til V. 144. Dette Troek af Fuglens
Snildhed er blevet til Ordsprog og anvendes f. Ex. leili^hedsviis (V. 3078)
i Heltedigtets Fortælling om Sakuntala, hvoraf der ovenfor er givet et
Uddrag.
S. 88. Kalanemis, en Kjcempe blandt Asurerne, som lcenge trodsede
selve Visnus, indtil det lykkedes denne med sin Kasteskive at asmeie hans
hundrede Hoveder og hundrede Arme.
S. 88. Naradas, en gammel Gudviismand (jfr. Anm. til S. 14),
der i mange indiske Sagn er den, der bringer Nyheder eller giver Oplys-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 07:29:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/hmsakuntal/0154.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free