Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VII. Constant, Om Religionen, Adolphe
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
Væseners Baner komme til at krydse eller
overskjære hinanden og den synes ikke at give noget
Billede af en stor Tilværelsesharmoni. Ret for
Alvor bemægtiger den nye Kvindetype sig vel
ikke Litteraturen før langt senere. Forud maatte
der gaae tre store Begivenheder, Saint-Simonismen
med sine humanistiske og emancipatoriske
Formaal, Julirevolutionen, der bragte visse
Tvangsformer i Kvindernes Vilkaar og Stilling til at
briste og George Sands historiske Optræden; thi
George Sands historiske Rolle er den, at hun
næsten ganske alene har ført den samme Frihedskamp
for Kvindernes Vedkommende, hvortil den store
Revolution for Mændenes Vedkommende havde givet
Stødet. Men naar denne Kvindetype og med den
Kvindens sociale Kamp her dukker op i Litteraturen
saalænge før George Sand, saa ligger dette
i, at Eleonore er støbt over den mægtigste
Kvindeskikkelse i Datiden og over den Kvinde,
der kjæmpede den største Kamp som nogensinde i
Verdenshistorien en Kvinde har kjæmpet med rent
aandelige Vaaben, over Napoleons Modstanderinde
Mme de Staël.
Der lader sig neppe tænke en kraftigere
Modsætning end den, hvori denne Kvindetype staaer
til de Kvindeskikkelser, i hvilke den tydske Poesi
under Goethe naaede sin høieste Fuldendelse, og i
hvilke det eiendommeligt germaniske Sjæleliv blev
præget med en Renhed, som ikke før var naaet.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>