Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - XI. Kamp mod nationale og protestantiske Fordomme
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
og hvorledes der i det strenge England til
Helligheden af Ægteskabet, til det ulastelige Liv i
Hjemmet svarer den skamløseste og mest bestialske
Prostitution, som den personlige Djævel
svarer til den personlige Gud. I Modsætning
hertil siger hun med kvindelig Forsigtighed og
Blufærdighed, men dog med Bestemthed: «De
huslige Dyder udgjøre i England Kvindernes
Hæder og Lykke, men hvis der er Lande, i hvilke
Kjærlighed træffes udenfor Ægteskabets hellige
Baand, saa er blandt disse Lande det, hvor der
tages mest Hensyn til Kvindens Lykke: Italien.
Mændene have der dannet sig en Moral for de
Forhold, der falde udenfor Moralen, et Hjertets
Tribunal.» Det er dette Tribunal, som fik
Domskraft ved Middelalderens Kjærlighedshoffer, det er
dette, som slaaer Byron saa stærkt, da han i
Italien træffer et det engelske aldeles modsat, men
iøvrigt fuldstændigt Moralsystem. Og som altid
forsøger hun ogsaa her at føre disse mildere Sæder
tilbage til Landets milde climatiske Forhold. Hun
siger: «Hjertets Forvildelser indgjule her meer end
andensteds en overbærende Medlidenhed. Har Jesus
ikke sagt til Magdalene: Meget vil blive
tilgivet hende, fordi hun har elsket Meget? Disse
Ord ere blevne udtalte under en ligesaa smuk
Himmel som vor, denne samme Himmel anraaber
for os om Guddommens Barmhjertighed.»
Corinna, som selv er Katholik, lærer den
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>