Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 7. Romantikens Forhold til det Musikalske og Musiken
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
Udtryksmiddel, og Sproget bruges kun til at fordømme
sig selv og til at erklære, at det viger for
Musiken. I den Grad forfines og kvintessentieres
efterhaanden den romantiske Stemning.
Saa er der da kun eet Skridt tilbage, det som
Tieck gjør i sit Lystspil «Die verkehrte Welt»,
nemlig at bruge Sproget udelukkende efter dets
musikalske Beskaffenhed. Foran Lystspillet findes
her en Symphoni som Ouverture, og i sin
fuldkomment musikalske Ubestemthed naaer
Fremstillingen her en virkelig klassisk Originalitet. Til
en saadan Omskriven af Musik ved Ord, havde
man før den Tid ikke kjendt Mage, og Forsøget
staaer derfor endnu den Dag idag som absolut
typisk. Thi den, der har Mod til at vove sin
Galskab helt ud, han opnaaer netop derved at
denne Galskab, i hvilken der er Methode, faaer
en kraftig og levende Charakter.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>