Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 12. Den romantiske Poesi og Politiken
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
Litteraturen med Skrifter, der i et bundaffecteret
Kraftsprog forsvare disse Bestræbelser til Bedste for
den tydske Idee mod alle Arter af Angreb.
Det varede dog ikke længe, før alle disse
patriotiske Ideer og Foretagender bleve tagne i
Beslag af Reactionens Aand. Ikke den Frihed,
som det gjaldt om at erobre, men Tydsklands
svundne Fortid blev Gjenstand for Dyrkelse.
Man begyndte at studere den tydske Historie med
en Iver, som ingensinde før, og med en særlig
Tilbøielighed til at udfinde det særligt Tydske.
Man begyndte med Brødrene Grimm i Spidsen at
studere det tydske Sprog historisk og grammatisk,
og man forelskede sig paa dette Omraade som paa
alle andre sygeligt i Fortiden og dens Naivetet.
Saa glimrende Resultater som disse Studier end
have bragt Videnskaben, saa sikkert er det, at de
i Tydskland avlede de værste Frihedsfjender
imellem deres Dyrkere, Mænd, som overalt toge Parti
for Fortiden imod Nutiden.
Til det patriotiske Sværmeri kom saa det
religiøse. Overfor Franskmændenes Frivolitet
havde man opstillet den særligt germaniske
Sædelighed, overfor Franskmændenes Fritænkeri stillede
man den særligt germaniske Christendom. Da
Fjendens Religion var Menneskeheden, den
menneskelige Aand i dens Klarhed og Frihed, saa
blev Nationalreligionen Christendom, den
christelige Aand i dens Dunkelhed og Tvang. Man
troede saaledes at blive mere religiøs, altsom man
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>