Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - XI. George Sand
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
techniske Fremskridt i en Kunst beroer. Heri danner
hun en skarp Modsætning netop til Musset. Han
var fra først af besjælet af en kunstnerisk, en
technisk Regeltrods, der altid blev hende ganske
fremmed. Han forværrede f. Ex. forsætligt Rimene
i sine første Digte for tilgavns at ærgre
Klassikerne. (Marquisen i «L’Andalouse» hed i det
første Udkast Amaémoni, hvad der udgjør et
rigtigt Rim paa bruni, men tik i den definitive Text
Navnet Amaégui, som neppe rimer). Da hans
Frembringelseskraft var i Aftagende, tilegnede
han sig hele syv Sider af Carmontelle’s Proverbe
«Le distrait» til Brug for sit svage lille
Lystspil «On ne saurait penser à tout», og end
ikke i sin bedste Tid forsmaaede han den finere
Benyttelse; jeg finder saaledes i Fyrsten af Ligne’s
Værker et stilistisk Forbillede for det ovenanførte
skjønne Digt «Aprés une lectures. [1] Hos George
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>