Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - XIV. Balzac
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
unge Piges undseelige Tilbøielighed bliver i dette
Tidsrum skildret af Balzac med samme Mesterskab
som Elskerindens frie Erotik. [1]
Den franske Kvinde fremtræder hos ham i
fire forskjellige Epocher af Historien.
Først paa Revolutionstiden. I et lille Mesterværk
«Le Réquisitionnaire», en af de faa blandt
hans Fortællinger, der udmærker sig ved en
fuldendt novellistisk Form, behandler han, med
Rædselsperioden som Baggrund, en Moders Kjærlighed
til sin Søn. Den afsidesliggende lille By, Madame
de Dey’s eiendommelige Hus ere malte med faa
Streger. Frygten for den dødsdømte Søns Liv;
Forventningen om hans Komme i Forklædning
som Soldat, der skal indkvarteres; den fra Time
til Time indtil den sene Aften forøgede Spænding,
den unge Soldats tilsyneladende hemmelighedsfulde
Ankomst, efter hvilken han strax useet føres op
paa det for ham omhyggeligt istandsatte Kammer;
Moderens fortvivlede Uro og vilde Glæde, da hun
hører hans Skridt over sig, og af Angst for at
forraade sig maa fortsætte sin Samtale nede i
Dagligstuen; endelig hendes Styrten ind i Værelset,
og den frygtelige Opdagelse, at den Nyankomne
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>