Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - XXXI. Sainte-Beuve og den moderne Kritik
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
tiker, der har bebreidet ham visse negative Domme:
«Kunsten — og især en rent aandig Kunst som
den kritiske — er et Instrument, som det er
vanskeligt at tumle, og den duer kun saa meget, som
Kunstneren duer. Men naar det er indrømmet,
var det saa ikke nødvendigt at bryde med al denne
forkerte Vedtægt, som gjør at man bedømmer en
Skribent ikke alene efter hans Hensigter, men
endog efter hans Prætensioner? Hvorledes! jeg
skal være forpligtet til i Fontanes kun at see den
store, slebne, ædle, elegante Mester og tør ikke
see den lille, hidsige og sandselige Kumpan som
han var? . . . Eller for vore Dages Vedkommende
— nu har jeg i 35 Aar levet i Villemain’s
umiddelbare Nærhed, der er et saa stort Talent,
saa skjøn en Aand, og som formelig flager med
ædelmodige, frisindede, menneskekjærlige,
christe-lige, civilisatoriske o. s. v. Følelser, og jeg skulde
ikke i ham turde skildre den smudsigste Sjæl, den
ondskabsfuldeste Abe, der gives? Skal man i alle
Evigheder blive ved at rose hans ædle, ophøiede
Følelser, som man uforandret gjør det rundt om
ham, er det Pligt at lade sig trække om ved
Næsen og tage de Andre ved Næsen? Ere da
Skribenter, Historikere, Moralprædikanter kun
Skuespillere, man ikke har Lov til at studere
udenfor den Rolle, de have arrangeret sig? Tør
man kun see dem paa Scenen? eller er det tilladt,
dristigt om end discret med Dissectionskniven at
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>