Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - XXXIII. Den socialpolitiske Ideebevægelse og Poesien
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
demokratiske Ideestrøm kom til Victor Hugo.
Alt i lians Hovedværk «Essai sur Findifférence»
havde Spirerne ligget til Opløsning af det
Autoritetsprincip, han i sin Ungdom saa begeistret havde
forfægtet. I August 1832 var hans Lære bleven
fordømt af Paven.*) Allerede fra Hugos
Ynglingealder havde Lamennais staaet i det inderligste
Forhold til ham. Da Hugo som ganske ung paa
Opfordring af Abbeden af Bohan søgte sig en
Skriftefader, var han først gaaet til Frayssinous,
den engang saa uforsagte og opofrende Geistlige,
der nu var avanceret til parisisk Modepræst,* **)
men da han følte sig frastødt af dennes verdslige
Itaad og Vink, havde Abbeden kjørt ham til en
lille, svag og spinkel Mand med et gult Ansigt,
en Høgenæse og et Par smukke urolige Øine.
grovt og fattigt klædt med blaa Uldstrømper og
tunge Sømsko. Det var den berømte Lamennais.
Begges klerikale og conservative Ideer
modificeredes i Løbet af de Aar, der gik forud for
Julirevolutionen, og de sloge næsten samtidigt om.
En Aften i September 1830 kom Lamennais ind
til Hugo og traf ham skrivende. — Jeg
forstja’-rer? sagde han. — Nei, men hvad jeg skriver, vil
De ikke synes om. — Lad mig ligefuldt høre.
#) Se ,,Reaetionen i Frankrig44 298—331.
**) Om Frayssinous se „Reactionen i Frankrig44 89.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>