- Project Runeberg -  Dikt och verklighet /
202

(1883) [MARC] Author: Rudolf Hjärne
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

och dervid blotta alla de för den alldagliga verkligheten
dolda inre krafter, som framkalla händelserna och inverka
på karaktererne, deras utveckling i en eller annan riktning.
Men just denna den dramatiske skaldens inblick i det för
det vanliga ögat fördolda i vår inre verld och hans förmåga
att genom snillets trollmakt lägga det i dagen göra
dramat till en fritt skapande konst, och ej blott, som man
ej sällan får höra, till en härmning eller afbildning (kopia)
af verkligheten, sådan hon visar sig för mängdens ögon.
Häraf kan man lätt förstå, hvilken djup och omfattande
människokännedom den egentlige dramatiske skalden måste
ega. Hela verlden känner, att i detta fall står den i sin
begåfning underbare Shakspeare ännu oöfverträffad.

Men är poesien af alla konstens arter den mest omfattande
och dramat dess högsta form, som innesluter i sig
äfven dess öfriga former, så visar sig dramats stora betydelse
äfven deri, att det för sitt ändamål tar alla de sköna
konsterna mer eller mindre i sin tjenst. Så återfinna vi
de så kallade »bildande konsterna» i dekorationerna eller
sceneriet, musiken i stundom inflätade sångstycken, men
hufvudsakligen i Operan, der likväl, som jag sagt, sång
och musik ännu ha öfvervigt, danskonsten i den ej sällan
förekommande balletten, och slutligen skådespelarekonsten
i återgifvandet af de uppträdande personligheterna. Men
af så hufvudsaklig vigt är den sist nämda konsten, att
dramat utan den ej uppnår sin egentliga bestämmelse.
Denna är nämligen att verka genom handling för ögat,
och detta sker på skådebanan eller teaterns scen.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Oct 6 09:54:09 2020 (www-data) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/hrdiktverk/0216.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free