- Project Runeberg -  Den svenska folkhögskolan /
26

(1897) [MARC] Author: Teodor Holmberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

lefnadsbanan. Naturligtvis: vi vilja ingen kinesisk afspärrning
och tänka ej på att främja något kastväsen. Många elever
passa ej för föräldrarnes yrke och sakna lust därför, men
kunna göra gagn på annat håll. Vi hjälpa dylika ynglingar
med muntliga och skriftliga rekommendationer — men som
regel
gäller, att de unga återgå till det fäderneärfda kallet,
och folkhögskolan vill härtill medverka.

En läsordning för Tärna folkhögskola bifogas här, och
må på grund af denna några ord sägas om ämnena och metoden.

Hvarje arbetsdag är så sammansatt, att två
grundelement
ingå i arbetet: det medborgerliga och allmänt
själsbildande å ena sidan, det rent praktiskt nyttiga å den andra.
Vidare omväxla föredragstimmar med sådana lektioner,
därunder eleverna själfva aktivt arbeta. Under de förra måste
de höra, väckas, värmas. Föredragsmetoden användes i
historia, geografi, naturlära, kommunallagar och
statskunskap. Lärarens muntliga ord är där hufvudsaken. Böcker
användas att hänvisa eleverna till, och i dem hafva de väl
ett stöd för minnet, men inga läxor eller
reglementsenligt fastställda kurser. Ofta öfvergår föredraget till ett
samtal, då läraren frågar och eleven svarar, och med
anledning däraf fortgår utvecklingen vidare. Läraren förvissar
sig genom frågor alltid om, att hans ord fattats.
Torsdagsaftonens s. k. “fria föredrag“ är i regeln af etisk-religiös
innebörd, och författaren af denna skrift begagnar då
tillfället att, med utgångspunkt i någon lefnadsbild ur bibeln,
kyrko- eller profanhistorien, ur något diktverk o. s. v., föra
eleverna något djupare in i det mänskliga individuella eller
sociala lifvet, visa vägarne till en helgjuten karakter,
orsakerna till en moraliskt förolyckad existens m. m. och äfven
på detta sätt sporra dem till ett lif, värdigt en sann
medborgare af Sveriges stat och Kristi kyrka. Kanske någon
invänder mot hela denna metod, att den är subjektiv. Jag
medgifver gärna befogenheten af denna anmärkning, men
svarar att en dylik metod passar bäst i en folkhögskola,
som fullt afsiktligt vill både upplysning och uppfostran. Jag

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 08:07:53 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/htfolkhog/0026.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free