Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
—*QfVo A ’l OAJV—
vet jag icke hvad en sådan innebär. I den nyss
omnämnda kavaljersparollen fins det måhända en smula
litteratur, eller, närmare bestämdt, afsiktlig reflektion,
men i fjäderbusken icke! Här har tvärtom
reflek-tionen gifvit fantasien fri och låtit den frossa i naiv
färgglädje. Som färgkomposition är taflan i sin helhet
ett lika inspireradt som känsligt genomfördt konstverk,
kanske den vackraste färgdikt Richard Bergh
någonsin gifvit oss.
Under dessa utfärder på sagans och diktens
område hade konstnären gjort sig förtrogen med
hemlandets lynne och karaktär, och gick det nu närmare
in på lifvet, skildrade det såsom det låg framför
honom i hvardagens enkla och jämna lif. I
»Sommarkväll» har han gifvit en färgmättad skildring af den
nordiska sommarens rikedom och mognad, i »Två
kvinnor vid härden» har han med enkla och stora
medel gifvit stämningen af den nordiska vinterns
tystnad, inåtvändhet och grubbel.
Bland de porträtt han under dessa år utfört
må nämnas det i Florens befintliga själfporträttet
samt porträtten af fruarna Fåhreus och Bonnier.
Porträttet af fru Fåhreus är ett mästerverk, prägladt af
en inträngande förståelse, en klar och djup
människokunskap, stöpt i en sällsynt fast och gedigen form;
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>