- Project Runeberg -  Historisk tidskrift för Skåneland / Första bandet /
21

(1901-1921)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)


Den lifliga konstnärliga verksamhet, som under renaissancen
utmärkte Malmö, hade i Lund sin motsvarighet. Under
medeltiden hade här i kyrkans skydd handtverket blomstrat och nått
en för de tiderna sällsynt fulländning: de många stenskulpturerna
i domkyrkan, munkstolarne i dess kor, helgonbilderna och de
fynd af konstrikt bearbetade föremål, som vid gräfningar komma
i dagen, bära bland annat därom vittne. Äfven sedan
reformationen förödt ärkebiskopsstadens makt och rikedom, fortlefde
inom borgerskapet den gamla tidens traditioner. Det finare
smidet blomstrade i Lund ännu under renaissancen som det gjort i
den tidiga medeltiden. Keramiken stod högt, och en utförsel
synes till och med hafva försiggått till andra sidan Sundet.
Inom trä- och stensnideriarbetet upptog man täflan med Malmö,
och Jacob Krembergs kallande dit har redan visat, att man
där gaf sitt erkännande åt konstskickligheten i systerstaden.

Tidigast skönjes i Lund den begynnande
renaissanceskulpturen å de korstolar, med hvilka ärkebiskop Birger i det
sextonde århundradets andra decennium utstyrde domkyrkans krypta.
De voro redan vid det adertonde århundradets midt »merendels
förstörde» [1], men dock icke svårare, än att ännu på Brunii tid åtta
funnos i behåll. Af dessa åtta äro numera endast några
obetydliga spillror kvar, bland dem tvenne reliefbilder [2]. De båda
framställningarne — Kristi uppståndelse och kopparormen i
öknen — äro fullt medeltidsartade och omgifna af gotiska bågar,
slutande med korsblommor, men i svicklarne ofvan och nedan
dessa framträda fullt tydliga renaissanceformer.

Ett steg längre i utveckling visa domkyrkans älsta bevarade
grafstenar med renaissancekarakter.

De tidigast huggna af dessa härröra från 1550-talet. Deras
inskriptioner äro ännu utförda med gotiska typer, anbrakta å


[1] Corylander, Berättelse om Lunds domkyrka, utg. af Martin
Weibull, s. 79.
[2] Dessa finnas numera i det s. k. Kapellet vid domkyrkan.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 08:09:19 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/htskanel/1/0031.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free