Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
Upphofsmannen till predikstolen i Lunds domkyrka har
sjelf namngifvit sig. Å den stora, rikt dekorerade kragsten, som
understöder densamma, läses å ena sidan: «Johannes Ganssog
Francofurtensis ad Oderam me fecit», å den andra: «Ganssog
ad Oderam me fecit». Denne Johannes Ganssog tillhörde —
såsom andra källor visa — en konstnärsfamilj i Frankfurth an
der Oder — hans fader var målare där — och han finnes under
1569 inskrifven vid denna stads universitet [1]. I Danmark
nämnes han första gången 1588. Han befinner sig då på Kronborg,
där det omtalas tvenne af honom snidade hjorthufvud och »en
arm af been han havde gjort paa en stol i kirken, som var
sønderbrudt» [2]. Otvifvelaktigt är det här, som en eller flera af de
skånska adelsmän, hvilka sutto i Lunds domkapitel, fått
uppmärksamheten riktad på den främmande konstnären. Några år
senare är han i Lund. Redan 1590 hade kapitlet erhållit
tillåtelse att för en ny predikstol hugga sten i Fågelsång [3]; tvenne
år senare undertecknas kontraktet med mäster Johan rörande
dennas förfärdigande [4]. Och om icke förr, så åtminstone 1595
var predikstolen färdig, uppsatt vid samma pelare i långskeppet
som förut den medeltida »ambo», hvilken af erkebiskop Uffo
vid midten af 1200-talet skänktes till domkyrkan [5]. Det var
liksom i Malmö S:t Petri kyrka på norra sidan, icke såsom
reformationstiden helst såg, på den södra. På båda ställena segrade
traditionen öfver de nymodiga theorierna.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>