- Project Runeberg -  Historisk tidskrift för Skåneland / Första bandet /
34

(1901-1921)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Jacob Kremberg var en af de sista skulptörer i Lund, å
hvilkens arbeten renaissanceformerna icke skötos i skuggan för
barockens. Det skrank från 1626, som i domkyrkan höjde sig
ofvan tvärmuren mellan kor och midtskepp, representerade med
sina fina bladfyllningar och sitt ståtliga bjelkverk ungefär samma
konstnärliga ståndpunkt [1]. Men i koret innanför detsamma
uppfördes något senare ett nytt orgelverk: dess snerkelsniderier och
halfnakna statyetter visade redan fullständig barockstil. Och
från epitafierna, som kring midten af det sjuttonde århundradet
uppsattes i kyrkan, försvann renaissancekarakteren allt mer
och mer [2].

Ett af de älsta bland dessa epitafier är det som professorn
i Kjöbenhavn J. Zoéga lät upphänga till minne af kaniken
Ericus Clementius. Dess byggnad är i det hela taget rent
renaissanceartad, och äfven dekorationen visar i några detaljer samma
karakter, men för öfrigt är denna öfvervägande barock. Än
skarpare framträder detta senare drag å det ypperligt utförda
sandstensmonumentet öfver superintendenten Mads Jensen
Middelfart: här är det egentligen endast de båda sidofigurernas —
Moses’ och Kristi — lugna, opassionerade hållning, som i någon
mån erinrar om ett redan förflutet. Med minnesvården öfver
Nicolaus Georgius Ærylæus af 1644 är man slutligen midt inne
i barockstilen. Ett framstående exempel på denna lämnar också
det betydande epitafiet öfver öfversten Hieronymus von Kratzsk.
Det är uppsatt öfver portalen till kyrkans södra kapell.
Kompositionen är lika väl fattad som utförd, Sjelfva arbetet är
glänsande, men kolonnerna höja sig vridna som skrufvar, volutorna
svälla som dunbolstrar och alla linier bukta som böljor.

Monumentet öfver von Kratzsk är från tiden omkring 1660.
Men fastän Lund och Skåne vid denna tidpunkt icke längre
regerades från Fredriksborg eller jaktslottet i trädgården


[1] Detta skrank finnes nu jämte så många andra minnen från det
förflutna i det s. k. Kapellet söder om domkyrkan.
[2] Dessa epitafier äro beskrifna af Brunius i hans bok om Lunda
domkyrka.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 08:09:19 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/htskanel/1/0044.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free