- Project Runeberg -  Haandbog i Husbygningskunst /
368

(1891) [MARC] [MARC] Author: Edvard Kolderup - Tema: Woodworking, Architecture and Construction
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Femte Afsnit. Indredningen - 8. Maler- og Tapetserarbeidet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

368
gen, naar man vil have et smukt, solid og holdbart
Arbeide.
lnden sidste Gangs Overstrygning afslibes Gjen
standen med tør Pimpsten eller Sandpapir og af
støves samt torres før Paastrygning af Farven.
Anvendes til Loftmaling hvid Farve, kan denne
til sidste Gangs Strygning gjøres blank ved Til
sætning af et Par Spiseskeer Standolie, der giver
Farven meget god Glands.
Derhos bør man, ligeledes til sidste Overstrøg,
tilsætte Farven, særlig den hvide, lidt amerikansk
Terpentinolie, der gjør den lettere at arbeide med
og bevirker, at hvid Maling ikke saa let gulner.
Til alt indvendigt Malerarbeide anvendes som
Hovedfarve Zirikhvidt (rent Zinkoxyd i Pulverform),
hvorimod det ansees som mere holdbart mod Veir
ligets Indflydelse til udvendigt Malerarbeide at be
nytte JBlylividtfarve. (Blykvidt er et fint Pulver af
kulsur Blyoxyd og Blyoxydhydrat).
Sidstnævnte bruges dog ikke i den Udstrækning
som Zinkhvidt, da man rækker længere med Zink
farven end med Blyhvidtfarven, hvorfor den bliver
noget billigere.
Hertil er desuden at lægge Mærke til, at Bly
hvidtfarven gulner i Vaaningshuse paa Grund af
animalske Uddunstninger, idet der dannes Svovel
bly. Dette indtræffer især paa de Steder, hvor
Lyset udestænges ved Møbler eller andre Gjen
stande. Dette er Aarsagen til, at Blyhvidtmaling
ikke anvendes indvendig.
Den er heller ikke at anbefale i sanitær Hen
seende, fordi Maleren ofte bliver syg ved at
arbeide med den. Han faar nemlig den saakaldte
«Blysyge».
Disse Ulemper klæber ikke ved Zinkhvidt
malingen; thi den sværter sig ikke med Svovel
vandstof og er ikke skadelig for Arbeideren.
Det er godt, at Malingen faar tilstrækkelig
Tid til Tørring mellem hver Paastrygning; thi det
bliver da behageligere at arbeide, hvorhos Malingen
bliver blankere og mere holdbar.
3 å 4 Dage ansees i Sommertiden for at være
god Tørring mellem hver Gangs Maling.
Til Gulvmaling bør helst benyttes dobbeltkogt
Linolie (Gulvolie), der giver Malingen større Haard
hed og mere Slidbarhed, hvorhos Farven derved
faar en større Glands.
Vil man have særlig stærke Gulve at slide
paa, fernisseres disse efter Malingen med god
Gulvcopal.
Det er i Almindelighed kun ved indvendigt
Malerarbeide, at man anvender Politur paa Kvi
stene; men det ansees for særdeles nyttigt og
godt at benytte den ogsaa til udvendigt Træar
beide, der skal oliemales. Det bliver imidlertid
lidt dyrere.
Det er tjenligt og i flere Tilfælde smukt at
olie og fernissere det rene Træ uden anden Anven
delse af Farve, end at man tildels paa Døre og
Loftsgesimser paalægger Stafferne en lidt mørkere
Tone.
Til denne Slags Malerarbeide benyttes følgende
Fremgangsmaade :
Træet olies i Almindelighed først en Gang med
lyskogt Linolie, tilsat lidt Siccativtørrelse (Siccativ
olie).
Derpaa udkittes Spigerhullerne med lyst Olie
kit, hvorefter man overstryger en Gang til med
lyskogt Linolie.
Tilslut paastryges en Gang med lys Copallak,
der er tilsat lidt Terpentinolie.
Dette gjælder kun ved indvendigt Panelings
arbeide, som man vil have særlig smukt.
Ved udvendigt Arbeide anvendes derimod kogt
Malerolie til alle Strygninger.
Det er tjenligt og giver Træet en smuk Farve,
om man tilsætter Olien lidt brændt Terra di Sienna,
der er en vakker brun Farve.
Ligesaa er det godt og fremtidig nyttigt samt
noksaa billigt, at man overstryger de nye ud
vendige Beklædninger et Par Gange med Lin
olie og lader dem staa et Par Aar, inden de olie
males.
Ved denne Fremgangsmaade vil nemlig Farven
i Regelen for Fremtiden staa bedre paa Træet.
Er det fordringsløse Rum eller simplere Væ
relser, man vil male, saa kan benyttes Vand- eller
Limfarve.
Malerarbeidet bliver paa denne Maade meget
billigt, men er nu lidet anvendt, da det ikke er
holdbart nogen nævneværdig Tid.
Oliemdlingen tilberedes paa den Maade, at Far
verne rives sammen med Linolie paa en saakaldet
Rivesten eller Malerhélle med en Løber, begge
Dele af en tæt, fin Stenart.
Man kan imidlertid ogsaa faa denne Rivning
udført ved en Farvemølle; thi de større Farve
handlere leverer i Almindelighed ikke blot tørre
Malervarer, men ogsaa fuldt færdig oliereven Maling
saavel for Husbrug som for Skibsbrug.
Rivningen gjør Malingen finere og bedre at
arbeide med, end naar man slet og ret lader Farven
udrøre i Olie.
Det gaar dog an, f. Ex. paa Landet, hvor man
kan være i Mangel af fornøden Rivesten, at udrøre
Farven og alligevel faa den noksaa fin og drøi at
arbeide med, naar man lader den udrøre tyk og
arbeider den godt med Rørstikken samt lader den

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Jan 5 01:47:14 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/husbyg/0370.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free