Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Trädgården som konst. Från Carl Milles’ villa på Lidingön. Av Einar Rosenborg
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
ningom ett bakslag. Från att ha undertryckt naturen
för konstens skull gick man till en motsatt ytterlighet och
förkastade för den oberörda naturens skull den
konstnärligt beräknande och ordnande uppbyggnaden av
trädgårdarna. Under adertonhundratalet rådde i stort sett
Foto C. G. Rosenberg.
Carl Milles i sin trädgårdsloggia.
den s. k. engelska stilen, som i medveten motsättning till
det föregående tvånget eftersträvade en verkan av så
osökt och nyckfullt oregelbunden natur som möjligt.
Hur berättigad reaktionen mot den franska stilens
konstlade överdrifter än var, ledde den emellertid i längden
till ett försummande av de konstnärliga synpunkterna.
Man förbisåg, att en trädgårdsanläggning inte bör vara
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>