- Project Runeberg -  Hvar 8 dag / Årg. 1 (1899/1900) /
348

(1899-1933)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

FRÅN VÅRA LANDSORTSSCENER.

Gabrielle Bidencap som Niobe.

att öfvergå till dir. Selanders dramatiska afdelning
hvilken på sin repertoir kommer att upptaga
åtskilliga af de operetter, i hvilka den unga
skådespelerskan förut gjort lycka. För öfrigt dela vi gärna
hennes förhoppningar, att hon äfven inom den rent
dramatiska konsten skall förvärfva sig vänner och
beundrare.

* *

*



En annan af direktör Selanders stjärnor är
fröken Judith Lindenau. Fröken L. har en nära
io-årig teaterbana bakom sig och kan med
stolthet visa tillbaka på en lång rad af skådespel, hvari
hon skördat triumfer. Hon tillhörde först Operan,
där hon debuterade i »Den stumma» samt
sedermera vann mycket bifall som Oberon i
»Midsom-marnattsdrömmen», »Älfjungfrun» m. fl. Därefter
öfvergick hon till direktör Ranfts sällskap, hvarest
hon bl. a. spelade titelrollen i »Vasantasena».
Efter ett afbrott i teaterarbetet, hvarunder tiden
användes till fortsatta sångstudier, ingick fröken L.
vid Selanders lyriska afdelning och^Jfar där
upp-trädt i »Martha», »Lilla helgonet»,
»Frihetsbrö-derna», »Tiggarstudenten» m. fl.

Huruvida fröken L. efter den lyriska
afdel-ningens upplösning kommer att fortsätta på
teaterbanan, lär ej vara fullt bestämdt. Måhända
kommer hon att ganska snart utbyta teaterlifvets
offentlighet mot det väntande egna hemmets lugn.
Att teaterpubliken i landsorten därpå gör en
förlust är obestridligt, men därvidlag går den
enskildes intressen före de mångas. Hennes många
vänner landet rundt sända henne sina
lyckönskningar.

sedd som storstadsbon inbillar sig. Den har flera
goda och betydande skådespelare och kanske ännu
flera löftesrika unga skådespelerskor, hvilka — ifall
omständigheterna äro gynnsamma — en dag skola
räknas till de berömda och stora konstnärerna.

Till de unga artister, vid hvilka man anser
sig berättigad att fästa stora förhoppningar, hör
fröken Gabrielle Bidencap. Ehuru hon föga mer
än ett år tillhört scenen, har hon redan hunnit
icke blott kreera en hel del roller utan äfven lägga
i dagen och allt mer utveckla ett liffullt och
kraftigt konstnärstemperament.

Fröken B., som är född och uppfostrad i Norge,
kom hit till Sverige för ungefär 3 år sedan. Sina
sceniska, särskildt sina sångstudier bedref hon dels
i Stockholm och dels i Köpenhamn. Ar 1898
debuterade hon vid k. operan, men öfvergick redan
följande år till Selanders lyriska sällskap. Här
hade hon tydligen kommit på sin rätta plats.
Operetten var i synnerhet en konstform, för hvilken
fröken B:s hela naturell ägnade sig, och hon har
under den korta tid hon varit fäst vid teatern
framgångsfullt utfört hufvudrollerna i en mängd
stycken, bland hvilka må nämnas »Sköna Helena»,
»Storhertiginnan», »Boccaccio», »Niobe»,
»Tiggarstudenten».

Som bekant, skall den lyriska afdelningen
upplösas vid spelårets slut. Fröken B. kommer därvid

len svenska landsortsscenen — när vi använda
uttrycket »landsort», sker det endast af brist
på passande omskrifning — är ej så illa tillgodo-

Judith Lindenau i »Lilla Helgonet».

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Nov 12 14:29:05 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/hvar8dag/1/0358.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free