Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
PARISER-KRÖNIKA
Rostands väl klingande och flytande vers verka
de många monologerna tröttsamt — åtminstone på
utländingen, som ej kan sentera det chauvinistiska
trumhvirflandet.
»Örnungen» framställes af Sarah Bernhardt,
Kejsarinnan Marie Louise, hertigens af Reichstadt
moderstycket spelar ju på »den gudo mligas» ”egen teater:
Den goda 55-åriga — pardon, Mesdames, mats
la vérité avant tout! — Sarah har nu lefvat sig så
Finlands paviljong på Parisutstälinmgen.
in i manliga roller, att publiken knappt minns henne
i kjolar. Meningarne äro emellertid delade om
hennes senaste manliga prestation, under det att
Guitry från Théätre franrjais som gäst i Flambeaus
parti hembär mycket pris.
Men Sarah är ändå Sarah! Och hon förstår
att sköta reklamen, hvilken hon denna gång
be-drifvit rent af konstnärligt. Så t. ex. visste man
att börja med att berätta om hennes och
författarens besök i Schönbrunn, så talades det om ett
möte mellan Rostand och den gamle wienare som
uppgifver sig vara son af hertigen-hjelten och en
vacker aktris. Därpå lät Sarah tidningarne fukta
sina spalter med de tårar hon gjutit när författaren
läste upp stycket för henne. Så började hon att
dagligen gå klädd i den uniform som hertigen af
Reichstadt burit. Hennes hus omskapades till en
kasern med sträng militärisk ordning(!), och till slut
offrade hon å la Berenice sina lockar på konstens
altare.
* *
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>