- Project Runeberg -  Hvar 8 dag / Årg. 13 (1911/1912) /
290

(1899-1933)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:o 19, den 4 februari 1912 - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

TOR AULIN *

riLL PORTRÄTTET Å FÖREGÅENDE S/DA

Den Aulinska
kvartettens 25-års jubileum är
en tilldragelse, som
hälsas med glädje och
tillfredsställelse af alla
musikvänner landet rundt.
Ty denna lifaktighet för
ett visst konstnärligt
syftemål torde tillhöra de
mindre vanliga
fenomenen inom Sveriges
andliga kultur. Hur ofta
stranda inte de yppersta
planer och de vackraste
afsikter på vår medfödda
oförmåga att samla de
stridiga intressena — och mer
eller mindre stridiga äro
alla konstnärliga intressen
här hemma — till ett helt,
hur ofta stannar icke allt
vid prat, skåltal och en
kommitié!

Icke så med Tor Aulin
och hans olika
medhjälpare! Från begynnelsen
synes den unge
violinisten varit besjälad af det
varmaste intresse för sin nobla konst och fattat
det som en helig mission att skapa en
stråkkvartett, som så småningom skulle kunna upptaga
konkurrensen med kontinentens bästa sällskap och
samtidigt med sin repertoar införlifva den härliga
litteratur, som de många mästarna här skapat.

Det förhöll sig nämligen så att vid tiden för Tor
Aulins debut kammarmusiken befann sig i
lägervall här hemma, medan den musikaliska smaken
hellre hyllade sig till franska alster än till de
germanska tonsättare, hvilka här som öfver hela
linjen gjort den yppersta insatsen.

Uppgiften torde ingalunda ha hört till de lättaste,
därför att kammarmusiken är den intima musiken
och svårast att tillägnas af ett ovant öra. Men den
som förstår att njuta af kvartetten, kvintetten,
trios och så vidare, den skall snart komma
underfund med hvilka skatter han hämtar upp i dagen.
Han skall förstå att dessa verk bilda själfva
grunden för den stora orkesterns symfonier och
konserter, han skall bakom fiolernas och flygelns
melodier och klangeffekter höra ut den monumentala
musiken, han skall ana hvilken värld
kammarmusiken rymmer, ända från den sprödaste ton ut till
den symfoniska effekten.

Den Aulinska kvartetten har under sin 25-åriga
tillvaro genomlefvat skiftande öden. Flera af dem
som biträdt med arbetet äro nu bortgångna. Främst
bland dessa böra nämnas Edvin Sjöberg och Axel

t* foUyra/I. Beyl SlOWvir.»

DEN FÖRSTA AULINSKA KVARTETTEN. Från vänster:
Tor Aulin, Edvin Sjöberg, Axel Bergström Berndt Carlsson.

Bergström, båda
medstif-tare af den ursprungliga
ensemblen.

År 1905 har kvartetten
efter att bland annat ha
haft Christian Sandqvist
och Berndt Carlsson som
medhjälpare förvärfvat
Gustaf Molander och
Rudolph Claesson hvartill
sedermera som altviolinist
sällar sig Sven Blomqvist.

Under sitt första skede
biträdde olika pianister,
en af de främsta var fru
Ida Åqvist men från och
med år 1894 blir Vilhelm
Stenhammar den stående
medlemmen. Sällskapets
första fasta engagemang
erhölls af nya
musikföreningen i Göteborg 1895.
Sedermera ha turnéer
företagits öfver hela Sverige
och flera gånger utsträckts
till Norge, Danmark och
slutligen Tyskland, där
förra året gafs en konsert i
Berlin under protektion af "Gesellschaft der
Musik-freunde".

Kvartettens stamort har dock hufvudstaden varit
och den 8 februari kommer man att därstädes
hög-tidlighålla jubileet med den hundrade konserten.
Trots sin stora popularitet, trots konstnärligt
högtstående prestationer lyckades kvartetten dock till
hösten 1903 ej erhålla fast abonnemang i
hufvudstaden, beroende på vissa företeelser af mindre
glädjande art i Stockholms konstlif. I stället gaf man
en del konserter af mera tillfällig art för att 1905
återgå till serier utan abonnemang.

Från och med 1908 har kvartetten tack vare Aulins
engagemang i Göteborg åter kunnat glädja sig åt
en mera tryggad tillvaro. I regel gifvas konserter
i stadens privata Kammarmusikförening och jubileet
högtidlighölls på måndagen med en konsert, där
Haydn, Berwald och Beethoven stodo på
programmet. Men under denna säsong har man utvidgat
sin verksamhet, då man nyligen inledt en serie
Beet-hovenaftnar i Göteborgs konserthus och sålunda
kunna bredare lager njuta af den allra yppersta
kammarmusiken.

Under sin långvariga existens har kvartetten städse
bemödat sig om att utföra det förnämsta ur den
klassiska och modärna musikens alster på området.
Af yngre kompositörer må framhäfvas Brahms, förut
föga spelad här hemma, Tschaikowsky, César Franck,
Dvorak, Sgambati, Sinding, Glass, d’Albert, Wein-

* Se äfven årg. X: 4.

- 290 -

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Thu Dec 21 14:45:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/hvar8dag/13/0310.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free