- Project Runeberg -  Hvar 8 dag / Årg. 2 (1900/1901) /
72

(1899-1933)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 5. Den 28 Oktober 1900 - »En lyckoriddare»

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

»EN LYCKORIDDARE» OCH DESS FÖRFATTARE.



Det var länge sedan Harald Molander
ägnade den dramatiska konsten någon
annan odling än regissörens. Efter sin
debut som dramatisk
författare med
komedin »Rococo» 1882
— han var då en
24-årig ung man, nyss
kommen från
universitetet — skref han
följande år det
dramatiskt verkningsfulla sorgespelet
»Furstinnan Gogol»,
som 1884 följdes af
komedin »Vårflod».
Efter en treårig
författarehvila skref han
1887 skådespelet
»Beatrice», som först
1893 följdes af
lustspelet »Flirtation».
Sen dess har hans
författareskap inskränkt
sig till det 1896
utgifna mästerstycket i
arkaiseringens konst
»En lyckoriddare».

illustration placeholder
HARALD MOLANDER.

Foto. Jonason, Göteborg.


Det är ett parti ur denna roman
om äfventyraren Lars Wivallius’
kärlekssaga på Björkeberga, som han nu
dramatiserat och scensatt med sin öfverlägsna
talang.

Själf har han kallat stycket ett
»äfventyr», en
beteckning som möjligen
torde innebära, att
han själf varit
medveten om att det
icke riktigt håller
måttet inför
dramatikens stränga
lagar.

I alla fall är
det genom sitt lif,
sin effektstyrka och
framförallt sin
tidsfärg ett stycke
verklig konst.

Att
iscensättningen skulle vara
ypperlig, var ju
gifvet, då den ledts af
författaren själf, den
bepröfvade
mästaren i regiens konst,
hvars verksamhet
både på svenska
och finska scener
gifvit mången föreställning dess enda
konstnärliga raison d’être.

illustration placeholder
DANSSCENEN HOS WULFF GRIJP.

Foto. Rydin, Stockholm.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Thu Dec 21 14:36:47 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/hvar8dag/2/0083.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free