- Project Runeberg -  Hvar 8 dag / Årg. 2 (1900/1901) /
556

(1899-1933)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 35. Den 26 Maj 1901 - Tysklands främsta sceniska artister

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

TYSKLANDS FRÄMSTA SCENISKA ARTISTER.

Fotografier af Hoffotograf W. Höffert, Berlin.

JOSEPH KAINZ.

<~~2Coseph Kainz och Agnes Sonna äro ju
be-J kanta som Tysklands främsta sceniska artister.
Den senare har till och med fått sitt stora namn
som skådespelerska bekräftadt i Paris, där hon
häromåret uppträdde, bl. a. som Nora i Ibsens "Ett
dockhem", och hade en utomordentlig framgång.
Paris förnämste teaterkritici förklarade då, att
Sorma var fulländad i sin konst.

Agnes Sorma — fru Agnes Mito von Minotto —
är född den 17 maj 1865 i Breslau och började vid
14 års ålder att spela barnroller på stadsteatern
därstädes. Ären 1880—1882 hade hon engagement
i Görlitz, Polen och Weimar som ingénue och kom
1883 1511 L’Arronge vid Deutsches Theater i Berlin,
der hon stannade till 1890. De tre följande ären
tillhörde hon Berliner Theater, hvarpå hon återvände
till Deutsches Theater, som hon dock sedermera
lämnat för att begiiva sig ut på gästspel. Sorma
skulle som i år komma till Sverige, men denna
resa blef af vissa skäl inhiberad. I Köpenhamn
spelade hon, liksom Kainz, vid 1888 års utställning.

Som här ofvan nämnts, verkade Agnes Sorma
först i tngénueroller, hvari hon hade stor framgång
genom sitt friska, naturliga, älskvärda uppträdande,
.vien LArronge såg, att det fans något mera hos
henne, och på Deutsches Theater utvecklades Sorma
till den utmärkta, mångsidiga konstnärinna äfven
i det allvarliga facket, som hon nu är. Hon
förmår nu att locka likaväl till gråt som skratt. Hon
har många strängar på sin båge. Bland hennes
bästa roller räknas: Käthchen von Heilbronn,
Ophelia, Desdemona, Judinnan från Toledo, Esther,
m. fi.

AGNES SORMA.

Joseph Kainz är född den 2 jan 1858 i
Wiesel-burg i Ungarn och beträdde år 1873 för första
gången tiljorna, Sulkowskyteatern i Wien. Åren
1875—1876 spelade han i Marburg i Steiermark,
nästa år i Leipzig, 1877—1880 vid Hofteatern i
Meiningen och de tre följande åren vid Hofteatern
i München. I sept. 1883 blef han medlem af
Deutsches Theater i Berlin, gick derpå öfver till
Berliner Theater, företog sedermera en hel del tournéer,
äfven till Amerika, och började i april 1892 åter
spela på Deutsches Theater. F. n. tillhör han, om
vi icke misstaga oss, Burgteatern i Wien.

Kainz speiar förnämligast romantiska och
tragiska roller. Hans don Carlos och Romeo äro ju
allmänt bekanta. Han har äfven på den senare
tiden med stor framgång uppträdt i karaktärsroller,
såsom Franz Moor och i titelrollen i Molière’s
"Misantropen".

I romantiska saker, som t. ex. kejsaren i
Ful-das "Talismanen", ett stycke bygdt på samma sägen
som Andersens saga om kejsarens nya kläder, är
Kainz superb. Han spelar med utomordentlig glöd
och intensitet. Versen klingar härligt från hans
läppar, och han intager icke sällan träffande och
storartade poser.

En gång föll Kainz på idén att spela en komisk
roll — skräddarens i "Andersson, Pettersson och
Lundström". Hela Berlin måste naturligtvis se

honom häri. Men kritiken gillade icke försöket.
* *

*



Våra bilder framställa Kainz som Hamlet och
Sorma som Marikke i Sudermanns Johannisfeuer.

- 556 -

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Thu Dec 21 14:36:47 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/hvar8dag/2/0567.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free