- Project Runeberg -  Hvar 8 dag / Årg. 3 (1901/1902) /
471

(1899-1933)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - N:o 30. Den 27 April 1902 - Albert Edelfelt

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

och för hvarje år har detta skimmer blifvit, om
möjligt, ännu mera intensivt. Detta kommer sig
af, att artisten ständigt gått framåt och ständigt
gått nya vägar. Man talar om en viss konstnärs
»uttryckssätt», det egendomliga,
karaktäristiska för hans
formgifning. Men när det gäller de
verkligt store inom konsten –
de må vara målare, poeter eller
musici – glömmer man att tala
härom, glömmer att höja till
skyarne något, som icke sällan
är ett antaget och icke alltför
djupsinnigt manér. När det
gäller de verkligt store, finner man,
att deras uttryckssätt kan växla
högst betydligt, men ändå alltid
är lika äkta och just i sin
växling i ännu högre grad
karaktäristiskt. De store
konstnärernas själar kunna liksom prismat
gifva ett helt och fullt återsken,
och deras uttrycksförmåga är
icke inskränkt till någon viss
stil. Därför kan också en och
hvar af deras medmänniskor
utan svårighet njuta af deras
konst, ty den är så rik, att den
innehåller något för alla.

illustration placeholder

AINO ACKTÉ.
Porträtt i olja af Albert Edelfelt.


Därför blir äfven Albert
Edelfelts konst skattad och
älskad i så breda lager, af hög
och låg, af den djupt bildade
och den som endast
instinktmässigt kan uppfatta konsten.
Edelfelt, hvilken bland de i Paris
bosatta, utländska målarne är en
af de mest kända – af nordiska
artister äro endast norrmannen
Thaulow och svensken Zorn lika
bekanta som han – och hvilkens
konst kan vara så ofantligt
kultiverad, för att icke säga
raffinerad, är likafullt stundom som
ingen annan folklig och nationell
i denna sin beundransvärda konst.
Han är finne och fransman –
han är djup, sann tekniskt
öfverlägsen och spirituell. Han är
med ett ord mästaren, den
modärne mästaren.

Edelfeltutställningen i Nationalmuseum
har lämnat utmärkta profstycken på hans
mästerskap, ja, har gifvit en
öfverskådlig bild häraf. Expositionen
omfattade ett halft dussin taflor
och så alla teckningarne till
»Fänrik Ståls sägner», hvilka illustrationer ju äro
bekanta genom den här om året utkommande
praktupplagan af Runebergs storverk.

Främst af taflorna tilldrager sig porträttet af

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Thu Dec 21 14:37:27 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/hvar8dag/3/3005.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free