- Project Runeberg -  Hvar 8 dag / Årg. 4 (1902/1903) /
43

(1899-1933)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:o 3. Den 19 Oktober 1902 - Hall Caine

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

HALL CA1NE.

En dramatisering af Hall Caines "Den eviga staden" nyuppföres i dessa dagar i London.

är den kungliga teatern i London den andre
^ oktober i år började sin verksamhet för
spelsäsongen, var det med en dramatisering af
författaren Hall Caines förra året utkomna roman »Den

Sftcr fotografi. -

DEN ENGELSKE FÖRFATTAREN HALL CAINE.

eviga staden». Samtidigt skyndade stora engelska
tidskrifter att återge författarens drag och i
intervjuform teckna bilder och intryck ur hans dagliga lif.

Och dessa bilder och intryck mottogos
säkerligen med stort intresse af de ifrågavarande
tidskrifternas publik i olika delar af det stora britiska
riket. Ty Hall Caine är en mycket populär
författare icke blott bland sina landsmän utan kanske
i lika hög grad hos stamfränderna på andra sidan
Atlanten.

Han är icke häller okänd för den
bokintresse-rade delen af den svenska allmänheten. Flera af
hans arbeten äro öfverflyttade till vårt språk såsom
»Skuggan af ett brott», »Manxmannen», »En
kristen» och förra julen den förut nämnda romanen
»Den eviga staden», hvilken senare dock för
vännerna af Hall Caines författarskap innebar en stor
besvikelse. Det var så mycket hos hufvudfigurerna
i denna bok, som tedde sig onaturligt eller
schablonmässigt.

Så har däremot ej varit fallet, när författaren
skildrat dessa egendomliga människonaturer ute
från Man, den sagorika ön, stora grofhuggna
karaktärer, kantiga och hänsynslösa kanske liksom
den natur, i hvilken de vuxit upp, men storslagna
liksom den, med en oerhörd förmåga af intensitet
så i glädje som sorg, såväl i en framgång och ära
skänkande verksamhet som i lidande och uppoffring.
Se till exempel på John Storm och Glory, de båda
hufvudpersonerna i »En kristen». Han, högboren,
begåfvad och med en glänsande framtid för sig

gripes af indignation öfver samhällets uselhet,
lämnar den bana, som låg jämnad för honom och
går som gatupredikant ned] till de aj måste och
eländigaste för att i deras sorgliga tillvaro sprida
en glimt af ljus. Där stupar han äfven på
sin post, slagen till döds af en upphetsad
och förvillad folkhops stenkastning.

Och hon — Glory — huru ljus~och
käck och fin är ej hennes gestalt! Äfven
hon har sin framtid gifven, hon håller
på att bli en stor sångerska. Men när
det på allvar gäller går hon från det
alltsammans, går till honom för att dela
hans strid, för att stå vid hans bädd i
hans sista stund.

Det är sådana typer Hall Caine
älskar att framställa, ädla, viljestarka
människor, i stånd att offra allt för hvad de
anse rätt. Det är dock ingalunda
blodlösa asketer, dessa hans martyrer. De
äro människor, som förstå att lägga in
hela sitt hjärta både då det gäller att
älska och hata.

Intresset för de religiösa och sociala
spörsmålen är i England starkare än
kanske i något annat land. Hela den
engelska romanlitteraturen återklingar
däraf. Så ock i Hall Caines böcker. Det
är motsatserna mellan tro och otro,
mellan social likgiltighet och sociala
rätt-färdighetskraf, mellan bördshänsyn och
människovärde, mellan rikedom och nöd,
som i dem utgöra det konfliktskapande
elementet. Och genom dem alla
vibrerar det en varm ton af medkänsla för
dem, som äro lidande och förtryckta, en
lågande harm öfver det lumpna och
orättfärdiga i tiden. Alla bära de vittna om,
att författaren med allvarligt forskande
ögon ser på lifvet.

Den bild vi här ofvan meddela af
Hall Caine visar oss honom i hans
bibliotek. Det ligger öfver författarens drag
något drömmande sorgset — något af samma art,,
som han hos flera af sina figurer tecknat.

Porträttet är taget i hans villa Greeba Castle,
där han delar sin dag mellan studier, skrifning och
ett stärkande friluftslif. Hall Caine är nämligen
mycket stor naturvän och vistas gärna ute i det
fria, både när han hvilar och när han arbetar.

Högt uppe på en kulle, rätt långt från
familjens villa har han sitt eget arbetsrum, ett litet
lusthus, särdeles enkelt inredt. Där finnes icke en
gång ett skrifbord eller ett bläckhorn, ty författaren
skrifver alltid med en reservoarpenna med
anteckningsboken stödd mot knät.

Hela möbleringen utgöres af en bekväm
hvil-stol, ett träbord och en soffa. Här i denna enkla
miliö har Hall Caine skrifvit alla sina böcker.
Planen till dem har han ofta nog uppgjort, hvilande
i skuggan under något träd ute i sin vackra
park.

Det är en idyllisk tillvaro författaren
framlef-ver därute under Greeba Castles lummiga träd, en
idyll rik på diktarfrid och diktarstämning, förljufvad
af familjelycka och omramad af det behag, som en
vacker natur och ett smakfullt, komfortabelt hem
förmått att skänka.

Hall Caine är född 1853 och fyller således
nästa år sitt halfva sekel. Hans första verksamhet
ägnades åt arkitekturen, som han 1880 öfvergaf för
att bli journalist. Utom sitt mera betydande
skönlitterära författarskap har han lämnat en otalig
massa bidrag till tidskrifter och revyer.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Thu Dec 21 14:38:06 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/hvar8dag/4/0061.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free