- Project Runeberg -  Hvar 8 dag / Årg. 6 (1904/1905) /
181

(1899-1933)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:o 12. Den 18 December 1904 - Tvenne notabla gästspel: Fleischer-Edel—Aalberg - Bertha von Suttner

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

TVENNE NOTABLA GÄSTSPEL: fleischer-edel-aalberg.

Stadt-Teaterns i
Hamburg primadonna fru
Flei-scher-Edel har med allra
största framgång uppträdt
på k. teatern i Stockholm.
Fru F.-E., som föddes år
1873 i Mulheim,
debuterade i april 1894 på
hof-operan i Dresden, hvilken
scen hon tillhörde till
1897, då Pollini lyckades
engagera henne i
Hamburg.

Den unga artisten lär
vara världens förnämsta
Mozartsångerska, men är
äfven förträfflig i
Wagner-partier och var vid de
senaste Bayreuthspelen den
bland alla uppträdande,
vid hvilken största
intresset fäste sig.

* *

Inför en, äfven för att
vara i Göteborg — där ju
icke alltid teatern
upp-, muntras efter förtjänst
— föga talrik men så
mycket mera intresserad
publik, har i slutet af förra
och början af innevarande vecka den berömda finska
tragediennen Ida Aalberg uppträdt på Göteborgs

Efter porträtt. KlicM; Bengt silfversparre.

IDA AALBERG,
den berömda finska tragediennen, som i dagarne gifvit
gästspel i Göteborg.

BERTHA VON SUTTNER, hvilkens namn upprepade gånger,
bl. a. nu äfven af Björnstierne Björnson, nämnts i
sammanhang med utdelandet af Nobels fredspris.
Efter ett nyligen taget porträtt.

Kfter porträtt. KATHARINA FLEISCHER-EDEL,
den tyska operasångerskan, som vid sitt uppträdande i
Stockholm rönt en så utomordentlig framgång.

Stora teater i roller som
Hedda Gabler, Magda i
Hemmet o. a. De
skådespelare med hvilka hon
omgifvit sig framstodo kanske
icke alltid riktigt till sin
fördel, detta sagdt med
reservation för uppförandet af
Tschechoffs Onkel Wanja,
men divan själf räddar
genom sin till svindlande
virtuositet uppdrifna konst
alltid till slut
helhetsintrycket. Hennes konst
karaktäriseras bäst genom att
ställas i motsättning till
fru Dybwads. Den senare
verkar alltid med
oförlikneligt fina och diskreta
medel. Den förra stiger
aldrig ned från den
klassiska koturnen. Det är
alltid den stora stilen öfver
henne, men också alltid
stilen. Är det det
lefvande lifvet som hos fru
Dybwad tar konstnärlig
gestaltning, — och endast
på den vägen når man det
högsta — så är det hos
Ida Aalberg den raffineradt sceniska beräkningen som
triumferar öfver alla tekniska svårigheter.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Thu Dec 21 14:39:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/hvar8dag/6/0197.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free