- Project Runeberg -  Henrik Ibsens samlede værker / Tiende bind (supplementsbind) /
356

(1898-1902) [MARC] [MARC] Author: Henrik Ibsen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Artikler og taler: - Om kæmpevisen og dens betydning for kunstpoesien (1857)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

vægt på den forskellige behandling, kæmpevisen
kræver ligeoverfor sagaen ; han har i disse to tragedier
visstnok leveret mesterværker, men også noget ganske
andet end det de tilsvarende viser giver os. At hine
værker desuagtet blev til, hvad de er, må (naturligvis
foruden digterens geniale begavelse) tilskrives den
omstændighed, at kæmpevisen i en langt højere grad
end sagaen egner sig til dramatisk behandling.
Sagaen er et stort, koldt, afsluttet og indesluttet epos,
i sit inderste væsen objektivt og fremmed for al
lyrik. Og det er i dette kolde, episke lys at
sagatiden står for os, det er i denne storartede plastiske
skønhed dens skikkelser drager os forbi. Således og
ikke anderledes kan og må sagatiden opfattes af os;
thi enhver periode afspejler sig for efterslægten alt
efter beskaffenheden af de overleveringer,
hvorigennem den blir bekendt.

Skal nu digteren ud af dette episke stof skabe
et dramatisk arbejde, så må han nødvendigvis bringe
et fremmed element ind i det givne materiale, han
må bringe det lyriske ind deri; thi som bekendt er
dramaet en højere forbindelse af lyrik og epos. Men
herved forrykker han stoffets oprindelige forhold
ligeoverfor beskueren; den tid og de begivenheder, der
havde fremstillet sig for os i den abstrakte plastiske
formskønhed, gengiver digteren os nu som et maleri,
med farver, med lys og skygge, og vi finder os ikke
tilrette med det indhold, som vi havde vant os til
at betragte igennem et helt andet medium.
Formedelst den dramatiske behandling træder vistnok
sagatiden i et nærmere forhold til virkeligheden, men
det er netop dette den ikke skal; statuen vinder
ikke derved, at den gives naturlig hudfarve, hår
og øjne.

Disse heraf følgende uundgåelige misligheder
har heller ikke efterladt ganske umærkelige spor i

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:32:32 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ibsen/10/0376.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free