- Project Runeberg -  Henrik Ibsens samlede værker / Tiende bind (supplementsbind) /
437

(1898-1902) [MARC] [MARC] Author: Henrik Ibsen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Artikler og taler: - Endnu et indlæg i teatersagen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

et begreb, hvorved vi betegner kompleksen af den
franske, den engelske, den tyske kultur o. s. v.
Derfor kan det hellerikke være ligegyldigt, i hvilken
form og under hvilken påvirkning den udvikles hos
os. Hos et folk, der virkelig udgør et for sig selv
afsluttet hélt, kan kulturen aldrig tænkes adskilt fra
nationaliteten; thi denne betinger de
ejendommelige former, hvorunder den almindelige civilisation
kommer tilsyne hos dette enkelte folk, i modsætning
til de former, hvorunder den udtaler sig hos alle
andre. Forholdt ikke sagen sig således, da var det
rigtignok uvæsentligt, hvad enten vor hovedscene
kaldtes norsk, dansk eller fransk; men i så tilfælde
kom det også på ét ud, enten vor literatur
berigedes af indenlandske forfattere eller ved oversættelser
fra alle verdens kanter. At virke for den
nationale udvikling er altså i ånd og sandhed at tjene
den store europæiske kultur, medens det, at
hænge denne som en udenlandsk søndagsstads over
folket, kun er at hæmme vore egne spiredygtige
kræfter, uden derved at føre kulturen et eneste
ønskeligt skridt fremad til sejr. Først når nationalitets-
og kulturbestræbelserne hånd i hånd sigter mod det
fælles højere mål, - først da er folkets bannerførere,
det være sig i kunst eller poesi, på ret vej, - og
derfor er det danske teater farligt, derfor er det, at
ethvert offentligt brud mellem indretningen og de
nationale interesser må påtales.

Dog, det danske teater stiller sig ikke alene
som en hindring mod den alsidige europæiske
kulturudvikling, således som denne hos os naturligen må
arte sig; - det virker også som en forhaling af det
tidspunkt, i hvilket den store nordiske enhedstanke
vil kunne virkeliggøres. Jævnbyrdige må nemlig
trillingrigerne stå, ifald hin fremtidsdag engang skal
komme; selvstændige, ikke blot i politisk, men også

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:32:32 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ibsen/10/0457.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free