Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Artikler og taler: - Teaterkrisen
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
opstillet som toppunkt på fornedrelsen det tilfælde,
at assistencen krævedes af nogen, der samme aften
havde optrådt i et "fransk salonstykke", hvor
personerne som oftest er grever eller hertuger; mindre
skulde altså fornedrelsen være for den, der i
forvejen kun havde vist sig som bonde eller simpel
teaterkusk. Slig rangforordning eksisterer kun for
den bornerte kunstbetragtning, i kunstens ægte og
inderste væsen er den ikke til. Kunsten erkender
ingen fornedrelse som hvilende i opgavens ringhed,
den anerkender kun den fornedrelse, som ligger i, at
opgaven, hvad enten den er liden eller stor, udføres
slet. Endvidere er det sagt, at flere af de gældende
kontrakter udtrykkelig skulde tilsikre vedkommende
fritagelse for den nu forlangte bistand. Dette kan
gerne være; men en kontrakt mellem et teater og
dets skuespillere er ikke det samme som en
kontrakt mellem en driftsherre og hans arbejdsfolk. Den
kontrakt, som en skuespiller underskriver, forbinder
ham til noget mere end det, der slås fast ved
papirets ord. Når et teater ved kontrakt knytter en
skuespiller til sig, så sker dette under den stiltiende
forudsætning, at det erhverver en kunstner. Men
for i ånd og sandhed at være en kunstner fordres
ikke blot begavelse og kunstnerisk uddannelse, men
også en kunstnersjæl. Den stiltiende betingelse
er, at skuespilleren ikke blot skal stille sine
naturlige evner og sin erhvervede dygtighed til anstaltens
disposition, men også at al hans færd ligeoverfor teatret
skal være et sammenhængende udtryk for en sand
og inderlig leven i den kunst, som han har gjort til
sin hele og udelukkende opgave. Teatrets ære skal
være hans, han skal føle sig solidarisk ansvarlig
for den virksomhed, indretningen som helhed
betragtet udøver, og fremfor alt aldrig betragte det øvrige
apparat som en ramme for nogen enkeltstående
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>