Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
113
der værker af ham, man diskutterer derude endnu
stadig om Håkons kongstanke og om Jagtgeir skalds
samtaler med Skule, der holdes foredrag om »at være
sig selv<« og »være sig selv nok«, men også om Ulrik
Brendels ideal-bankerot og om »den glade skyldfrihed<.
I de mest frisindede af disse kredse har man kunnet
høre endog Gengangere anbefales som en gavnlig
præken, også for den kristne ungdom, om »syndens
lov eller naturens lov, der overvælder al menneske-
vilje< (Begtrup på Askovmødet 1886). Selv den hidsige
IgseN-bekæmper, pastor Å. ScHACK, vidner mod sin
vilje om, hvor dybt greben han er af denne digtning,
som han så energisk må mane ud af sig. Og også uden-
for de kristnes verden føler kendelig nok særlig moralsk
interesserede sig dragne til Issens digtning. Som i
60erne dr. RosEnBErG åbenbart i høj grad opfattede
og tilegnede sig Ipsen fra et etisk-religiøst synspunkt,
således har hans søn, forfatteren og sceneinstruktøren
P. Å. Rosenperc, under sin udpræget filosofisk-mo-
ralske udvikling været helt bestemt af Igsen, og han
fortæller om, hvordan han som dreng læste den lige
udkomne Keiser og galilær 7 gange i træk og til
sidst græd af fortvivlelse over ikke at kunne begribe
Maximos.
Så mange og forskjelligartede erobringer har da
IgsENs værk gjort i Danmark. Helt vil og bør det
aldrig erobre vort land. Imod det står vore glade,
glittrende sunde og vore bøgeskoves og kornmarkers
venlige, bløde velvære; imod det står vort fejende,
i 8
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>