- Project Runeberg -  Henrik Ibsens Kvindeskikkelser /
110

(1893) [MARC] Author: Lou Andreas-Salomé Translator: Hulda Garborg With: Arne Garborg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Ellida

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

t iS

Iienrik ibsens Kvindeskikkelser.

fuldhed. Det er den hjælpeløse Viljes Forsagthed overfor
det gaadefulde Mørke sammen med Fantasiens glødende
Lyst til at styrte sig ind i det; det er Længslen efter at
omslynges og Frygten for at opsluges af det; det er paa
en Gang Lykke og Gru, Lokken og Rædsel. Hun elsker
ham som et legemliggjort Symbol, som Livet selv i sin
tilhyllede Frihed og Magt, — som Udsigten ind i det
skrankeløse, ubegrænsede og ubestemte. Derfor synes
hun udtømmende at give hans Karakteristik, naar hun
sammenligner ham med det Flement, der ganske særlig
virker paa hende som Sindbilledet paa Livet —: »Den
Mand er som Havet,« siger hun. Og derfor voxer,
netop gjennem denne Mangel paa enhver personligere
Bestemthed, som kunde motivere hans Magt over hende,
det ubegrænsede, det utvilsomme i selve denne Magt.
Denne Symbolisering af hans Skikkelse fra Begyndelsen
af, denne Identificering af den fremmede Mand og det
fremmede Liv, er begrundet dybt i hendes Natur og
hæver Problemet ud over en biot og bar
Kjærligheds-lidenskabs Historie. Det dreier sig ikke om en enkelt
Følelse, om en Lidenskab, men om et sædeligt Problem,
om en Viljeudvikling. Hvad der af halvforstaaede,
halvbevidste Drifter i Ellida forlangende stræber mod Livet,
det bliver af hendes Indbildningskraft sammenfattet og
personificeret i den fremmede Mands dæmoniske
Tvangs-magt. Særlig skarpt træder det frem, naar man
sammenligner dette svævende Symbol, denne Luftspeiling, med
Rebekkas Lidenskab for Rosmer, der saa ganske bunder
i det faktiske og sanselige.

Meget fint og levende er den fremmede Mands virke-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 19:51:08 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ibsenkvind/0116.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free