- Project Runeberg -  Idun : Praktisk veckotidning för qvinnan och hemmet / 1891 /
175

(1887)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 22. 29 maj 1891 - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

1891 ! DU N 175
från 1700-talet, enkla kjolar,släta fram och rika
bak ; långa kragar, hvilka från de epålettlik-
nande vecken på axlarne i rika veck falla efter
gestalten; stora hattar, uppvikna bak, djupt och
klädsamt nedböjda på sidorna; yfviga rysch eller
utstående kragar, som bidraga att ge mjukhet
åt det hela. Det är den vackraste, graciö-
saste dräkt man sett på länge — i fina,
mjuka tyger och på damer i hvila, stående
och konverserande eller sittande i sina öppna
vagnar. Den passar ovanligt litet att kopi-
eras i gröfre tyger och bäras af folk, som
har brådtom. Dock har den redan kommit
därhän. Öfverallt ser man långa peleriner
af kläde, mest öfversållade med glasbitar af
en femtioörings storlek. Till dessa bäras
allmänt stora hattar. Den vanliga klädseln,
som man ser i både eleganta och banala
former, består af en vridning af crêpe i ljus-
gult, hvitt, rosa, laxfärg eller ljusblått —
mest ljusblått. Crêpen anordnas frampå brät-
tet i en knut, bakom hvilken ett par utspär-
rade vingar af annan färg stå upp som ett
högt diadem. Eller dignar hufvudet under
blommor i tjocka, rika klasar på små spets-
stommar. Tillsammans med den släpande
kjolen bildar allt detta ett hölje, eller en
form, som just icke uttrycker idén af liflig
käckhet. De rätta parisiskorna hafva också
lärt sig att gå med långa smygande steg och
hålla kroppen stilla. Men det finns många
i Paris, som icke äro parisiskor, och när man
ser de högaxlade vida kragarne bäras af fet-
lagda småkrämarfruar, ute för att gå i bo-
darne, eller kantiga halfvuxna flickor, önskar
man att pelerinens tid vore ute.
’Au Bonheur des Dames’ har Zola, som
bekant, kallat de stora »magasins de nouve-
autés», som tillhöra sevärdheterna i Paris.
Sevärda äro de nog — men lyckan; om det
skulle vara i köplustm, som denna består,
finner man där sällan. Ibland kan hon nog
komma, när man väntar henne minst. Man
går in med’ en suck af resignation för att
köpa någon småsak, som man ej utan letande
får på andra ställen, men råkar in i ett af-
sidesliggande galleri, där det är tyst och stilla,
varorna ligga friska, lockande och bodher-
rarne stå påpassliga vid hvarje tecken till
svaghet. Då får man vara på sin vakt,
om man icke vill vara svag, och skynda till
centrum. Där försvinner snart all möjlig
köplust i hettan och trängseln. Anblicken
kan nog vara liflig; det höga, ljusa midtel-
rummet, där bomullsparasollerna hänga i
stora röda och blå klasar uppe på pelarne,
dyrbara mattor och brokiga skynken hänga
ut öfver räckena, som vore det en renässans-
stad, smyckad till fest; dubbeltrappan, där
de ljusa sommartoiletterna och frestande
eleganta morgon-rockarne stå på sina dockor,
eller sommarmöblerna af brokig halm och de
stora japanska paraplyerna tala om villor
och svalka och trefnad; perspektiven åt alla
håll förbi pelarne i förgrunden, klädda med
pösande sidenkjolar eller skiftande parasoller,
nedåt de oändliga sidoskeppen i detta fåfän-
gans tempel. Men tilloppet .af trogna är
också så stort och luften så förskämd, att
man blir blaserad, innan man ens hunnit
njuta objektivt af anblicken. Allt det pris-
billiga och eftersökta har ju ock sin plats
nära hufvudingången, och blott åsynen af
handsklådorna och alla de händer, som rifva
i dem, är nog att inge leda för denna vår
»civilisation», som är fånig nog att fordra,
att man ofvanpå sitt eget skinn skall dra ett
fodral af ett annat djurs skinn, som fått
släppa till lifvet för ändamålet!
Organisationen af dessa jättestora magasin,
där allt är så billigt, anses för mönstergill
och är det kanske — ur ägarens synpunkt.
Kunderna få vanligen betala i tid det de
spara i penningar. Värst är det i »la mer-
cerie», sybehörshandeln, där hvarje herre skö-
ter 3—4 på en gång och man får vänta i
oändlighet, sedan man valt ut sina synålar
och linneband, innan alla de andra valt ut
sina trådrullar, silken, hakar och fiskben, och
man får föras fram i flock som offer till
kassan. Det förargliga är, att varorna tyckas
så lätt åtkomliga — strumpebanden och silkes-
flätorna hänga i knippor på pelarne, hatt-
blommorna ligga i öppna fack, toilettsaker,
reseffekter, allt hvad människan begär —
och mycket mera står uppradadt på borden.
Det tyckes bara vara att välja,betala och gå.
Men pytt vackert! Man är nog omgifven af
folk, men det är kontrollörer och vägvisare,
icke försäljare, de kunna icke göra annat än
ropa den ifrågavarande artikeln, tills herrn
behagar komma, eller skicka en vidare, om
man valt ut en hattfjäder och med den i
handen vandrar kring och frågar, hvar man
skall få lof att betala den. Vanligen råkar
man då till sist på en herre, hvilken håller
på att betjäna någon dam, som alls icke kan
få den rätta färgen eller formen på sin blå-
klintskrans, och där får man stå och ge sig
tålamod — så godt man kan. En trappa
upp är allt bättre — i vissa afdelningar, i syn-
nerhet i hvitvaruhandeln. Allt det löpande god-
set, billiga näsdukar, halsdukar o. dyl. säljes
där nere; dit upp är det blott de allvarliga kö-
parne, som komma. Hvitvaruhandeln i Lou-
vren åtnjuter också verkligt anseende och
utgör ensam för sig en hel serie med djupa
butiker, förenade medels en mattbelagd mid-
telgång, utefter hvilken de mest frestande
läckerheterna äro utställda. Däruppe får man
sitta och betjänas med den mest förstående
sympati vid valet af underlif eller babyut-
styrsel. En fransman, som har tid att vara
artig, låter nämligen oftast sin artighet
ta sympatiens form. Ingenstädes kan man
emellertid bli så rent af snäsigt bemött som
i det artiga Frankrike, när de icke, ha tid
att vara sympatiserande och det byråkratiska
elementet hos dem tar öfverhanden. Man
får minsann erfara det i stormagasinen —
och i synnerhet i kappafdelningen under bråda
tider, då alla vilja ha nya vårkappor. Ve den,
som då lägger beslag på en af försäljarnes
tid förgäfves och icke står till att öfvertala,
att en lialflång klädeskrage med tunga sten-
kolsprydnader är en liten nätt och lämplig
sommarkappa. »Något annat finns inte.
Spetsar? Dans les cent francs? Jackor —
men det är varmare. Jackor brukas mycket,
men peleriner mera. Ni får icke se något
annat än peleriner!» Och man får icke se
mycket annat, åtminstone. Man känner igen
dem och vet, att de äro tunga och varma,
men de bäras ändå, så länge det är ’vår’ och
man skall vara ’chic’ och icke sommar —
då man gör som man behagar.
Smånotiser från kvinnovärlden.
Kvinlig klockare, organist och kantor.
Fröken Marie Knutson har med öfverväldigande
majoritet blifvit vald till klockare, organist och kan-
tor i Arsta församling, Halland.
Besvär hade anförts hos k. m:t mot fröken Knut-
sons kompetens, men de hafva ogillats och hennes
kompetens vunnit godkännande efter många och
långa skrifvelser för och emot. Församlingens val
skall hafva fallit på en intelligent och kunnig kvinna,
som antages skola komma att väl reda sig med de
till en sammanslagna trenne befattningarne.

*


Ett ovanligt textilt, konstverk har i dagarne
fullbordadts af fröken Hulda Rejmers i Göteborg, en
bland stiflarinnorna till den för textil konst nitäl-
skande paramentföreningen därstädes. Arbetet ut-
göres af en med utomordentlig finhet, smak och
ihärdighet utförd altarduksspets, som är fem meter
lång, nitton ctm. bred och med s. k. klostersöm
broderad å hvit tyll, under användning af brodér-
tråd af olika finlek. Broderiets ämne, de profetiska
löftenas uppfyllelse, är behandladt i femton medal-
jonger, sju sådana å ömse sidor om en, hvars inne-
håll är en nattvardsscen efter Rafaels fresker. Inne-
hållet i de öfriga medaljongerna är hemtadt mesta-
dels från en äldre samling religiösa tailor, litografe-
rade i en Düsseldorfer »Bilder-bibel», och framstäl-
ler Kristi lif från Bethlehem t. o. m. himmelsfär-
den. Hvarje medaljong omslutes af ett cirkelrundt
språkband, där profetians ord, hemtadt ur Vulgatan,
är broderadt i stilsköna bokstäfver. Denna medal-
jongserie sammanknytes genom ett ornament af pas-
sionsblommor m. m. Bårderna utgöras af Jiljor och
rosor.
Under tre och ett halft års tid har fröken Hulda
Rejmers på lediga stunder fullbordat det vackra ar-
betet.
Teater och musik.
Kungl. Operan har för närvarande att glädja sig
åt ett gästbesök af den kungl. danske kammarsån-
garen hr Simonsen, en af sångkonstens mest fram-
stående och gouterade berömdheter i vårt grannland
vid sundet. Han har här börjat sitt gästspel såsom
Figaro i Rossinis »Barberaren i Sevilla» och rönte
vid sitt första uppträdande i fredags för fullsatt sa-
long och med konungen jämte stor uppvaktning så-
som åhörare rikligt bifall. Om, såsom det föreföll,
den uppmärksamhet, som ägnades den danske gästen,
var mera aktningsfull än egentligen entusiastisk,
torde detta möjligen kunna skrifvas på valet af rol,
som icke syntes låta vare sig det dramatiska eller
det vokala i hr Simonsens konst komma till sin
fulla rätt. Dock ådagalade han, hvad det förra be-
träffar, en viss dansk smidighet och behändighet,
som endast behöft något mer af uppsluppet humör
för att gifva den glada Figaro-typen, och hvad sån-
gen beträffar, fick man göra en angenäm bekantskap
med en vacker och omfångsrik röst och, framförallt,
en mycket utbildad rutin, som höjde denna Figaro-
prestation öfver Here af hans närmaste föregångare
på vår scen.
Hvad de öfrige uppträdande beträffar, så sparade
hrr Odmann (Almaviva) och Johanson (Ba7.il) inga-
lunda på färgläggning af sina roler, fru Edling var
den mest sympatiska Rosina och hr Strömberg den
munvigaste Bartholo.
Rossinis lekande musik rönte redan vid uvertyren
publikens lilliga bifall.
K. Dramatiska teatern har, såsom omvexling och
lockelse under den svåra täflingen med de ljusa
vårkvällarne, tagit upp Oskar Blumenthals af O. Wij-
kander öfversatta lustspel Profpilen. Den tyske för-
fattaren, som här tagit den franska salongskomedien
till mönster, har onekligen i Profpilen presterat ett
rangstycke med afseende på stridbar och tillspetsad
dialog, spirituella arrangement och — ej minst —
en intrigernas konstväfnad, som, om färgvalet icke
framstode så minutiöst och pedantiskt uträknadt,
skulle vara af än mer slående effekt. Intrigspelets
båda förare, Hortence von Walnack och baron Leo-
pold von der Egge, hvilka strida om ett par unga
hjärtans lycka, representerades af fru Lotten Dorsch
och hr Fredrikson på ett sätt, som i vissa scener
höjde sig öfver allt beröm. I allmänhet fick styc-
ket i fullt mått det utförande det kräfver för att
komma till sin rätt. Bland därtill medverkande må
nämnas fru Bceckström med sitt reserverade utföran-
de af Emmas rol, hrr Ortengrens och Personnes ka-
raktäristiska och roande framställningar af tartuffen
Krasinski och; den erotiske Don Quixotten von Den-
deroth samt äfven, ehuru det yttre var honom emot,
hr Byström såsom Helmuth.
Publiken har varit talrik och bifallet lifligt.
En kyrkokonsert gafs i måndags afton i Johannes
kyrka af hrr Emil Sjögren och Tor Aulin, hvilka
hade att glädja sig åt en talrik publik, som till sista
I plats fyllde det i sjunkande solbelysning utomor-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 10:35:44 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/idun/1891/0183.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free