Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
«64 Om Historienssförhälkande
högre enhet, och förbinder mig tillika att wisa
bet denna förmenta högre enhet, sjelf» inne-
håller den ursprungliga motsatsen och derigen-v
nom upphäfwer sig sie«ls. Det återstår således
blott att antaga-en as dem, anod den andras
uteslutande Antar jag Nödwändigheten med
Frides-SM Uteslutsmdh så måste denna nödwän-
dighet ettdera ’wnra sin egen orsak; —- då
stannar jag åser kvid frihete11z—— eller ickezdå
har den ingen orsak. ener, som är dec sam-«
ma, sen-absolut tillfällig orsak, och är med det
samma etc Dring. Antar jag äter Friheten,
såsom det enda, så ar den med uteslutande af
all nödwå11dighe-t,« ej annat än absolut till-
fällighes, men till farligt ar det, som både kan
wara och icke wara. erigenom upphafwes
åter all tekniker- Det förra tänkesättet är
hwad man kallar Fatalism, det sednare In-
diffekentism, bägge ära i grunden det samma
och utgöra den enda werkliga Atheiömen,eller
sjelfwa orimsighetens system.
Längre än till en sådan genomdrifwen
orimlighet kommer ej den laare reflexionen el-
ler det waIIZiga medwetandet, om dec kväll
philosophera, och ben-isar just det-igenom akt
Phixosophien ej ligger inom deß sält. Åsa-en
wi, i denna undersökning, hafwe hittills ej
lemnat detta falk, hivad wi gifwit är snarare
utsigter fan wetenskapens .region, an någon
änfzt Deruti. Nn finne tvi att tvär uppgift
utan
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>