- Project Runeberg -  I fetischmannens spår /
208

(1931) [MARC] - Tema: Congo
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Den kristna kulturens spår i Kongos kvinnovärld - III. Av Lisa Palmær

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

som lösgjorts från hedendomens fjättrar, gäller det, att
i den nya kulturen också finna den moraliska kraft, som
kan värna de nya tankarna och sederna och bringa dem
till mognad. Gud vare tack, som giver oss seger genom
Jesus Kristus! Den segern kan också bliva
kongoung-domens, och den har redan så ofta visat sig vara även
deras.

Att kampen mellan det gamla och det nya kan vara
svår är klart. En förtvivlad mor kommer till kliniken
med sitt av feber halvdöda barn. Hon har under
sjukdomens gång, då hon sett sitt barn lida, ömsom förtrott
sig åt avgudaprästen och de vita. Vid barnets
handled hänger amuletten, som prästen gett henne. Under
det den vita systern talar till henne, kämpar hon en
ångestfylld strid med sig själv. Långsamt löser hon av
amuletten, som hon med darrande hand ger åt systern,
och tillsäger denna att ensam taga hand om barnet.
Några dagar därefter är den lille rätt kry och modern
vänder glad hem, en erfarenhet rikare genom strid och
seger. Den segern förde henne till en levande tro på
Gud.

Kongokvinnan har också kämpat sig till kraft i en
gärning, som krävt av henne större offer, än vi kanske
kunna mäta, det att övergiva hemby och
hemförhållanden för att med sin man, evangelisten, begiva sig
bort »i långt avlägset främmande land)) för att bland
en annan stam missionera. Ingen vanlig kongokvinna
skulle göra detta av fri vilja, en inre stark kärlek till
Gud är här den tvingande makten. Kongokvinnan kan
offra och även lida för sin tro. Detta är det högsta av
allt. Även hon har kommit därtill.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 19:53:29 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ifetman/0214.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free