- Project Runeberg -  Diderot, hans liv og hans gerning /
54

(1891) [MARC] Author: Knud Ipsen With: Harald Høffding
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Diderots første filosofiske Skrifter - I

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

(Sal
+

DIDEROTS FØRSTE FILOSOFISKE SKRIFTER.

I denne programagtige sætning har Diderot imidler-
tid — mulig af hensyn til censuren — skudt den polemik
mod ateismen, som ganske vist findes hos Shaftesbury,
ensidig stærkt i forgrunden. Tyngdepunktet er hos den
engelske tænker ikke kampen mod ateismen, men på-
visningen af, at moralen må bygges på rent humant
grundlag. Shaftesburys vigtigste påstand er den, at
dydens begreb er fuldstændig uafhængig af guds begreb.
I den blotte anerkendelse af gud som retfærdig og god
ligger, at godhed og retfærdighed må bestemmes først.
,Ti hvis hans bud, handlinger eller love konstituerede
godhed, retfærdighed og sandhed, så kom det ud på et
at sige ingenting og at sige, at gud er sand, retfærdig
og god.”*) Selv om gud ikke existerede, vilde der altså
alligevel være tale om godt og ondt.

Endvidere hævder Shaftesbury, at begreberne om
godt og ondt overalt optræder tidligere end begrebet om
gud. Han erklærer det for næsten utvivlsomt, at et
væsen vil blive slået af de intellektuelle og moralske
genstandes styghed eller skønhed, og at det følgelig vil
være i stand til at sØelne mellem ret og uret længe før
det har klare og tydelige begreber om gud.**) Derfor
indrømmes det også, at det at foretrække lasten for
dyden ingenlunde er en direkte konsekvens af ateismen.
Direkte opfordringer til slette handlinger præsteres der-
imod af depraverede religioner.

Når Skaftesbury alligevel lægger så megen vægt
på religionen, så er det fordi den, når den er god, i
høj grad fremmer dyden, medens ateismen, fordi den i
sig selv er trøstesløs, lader dyden uden støtte. Ateis-

——— — —— tr

*) I p. 48.
*) Ip. 494.

kne |

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 19:54:24 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ikdidrot/0068.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free