- Project Runeberg -  Diderot, hans liv og hans gerning /
60

(1891) [MARC] Author: Knud Ipsen With: Harald Høffding
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Diderots første filosofiske Skrifter - I

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

60 DIDEROTS FØRSTE FILOSOFISKE SKRIFTER.

åbenbaring og fornuft så lidt stride mod hinanden,
at kristendom og fornuftreligion snarere kan siges at
være ét og det samme. Lockes standpunkt er det, at
åbenbaringens indhold er fornuftigt, ti det lader sig be-
grunde, men vi har blot ad denne vej fået visse sand-
heder, som vi ad naturlig vej ikke vilde have fået uden
ad lange besværlige omveje, om overhovedet. Toland
stiller sig som opgave at vise, at kristendommen ikke
indeholder noget mysterie, Tindal udsiger, at åbenbaringen
kun på en ny måde kundgør det indhold, som alt natur-
religionen har. Medens man altså i England netop går
ud på at forsone tro og viden og overhovedet fra første
færd af har den største interesse for troen, så begynder
Diderot med at stille tro og viden op som modsætninger,
der ikke kan forsones, og rent konventionelt, som , god
borger* — lad os sige: fordi han foreløbig ikke tør
andet — antyder han troen som en selvstændig kilde
til erhvervelsen af sandheder. Han antyder gentagne
gange 1 sine noter, at der i skriftet kun er tale om
mennesket i den naturlige tilstand og ikke under nådens
lov.*%) Men denne distinktion er åbenbart kun et skjold,
han holder frem for at dets glans skal blænde tilosofi-
ens fjender.

Det er da misvisende, når man så ofte fremstiller
sagen således, at Diderot begynder sin forfatterbane som
åbenbaringstroende. Han tror på gud, men det 1 kraft
af sin fornuft. Det standpunkt, han indtager overfor
åbenbaringstroen er nøjagtigt det, han indtager også i
senere skrifter, hvor som helst han har anledning til
at være forsigtig i sine udtalelser.

*y I p. 99.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 19:54:24 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ikdidrot/0074.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free