- Project Runeberg -  Diderot, hans liv og hans gerning /
110

(1891) [MARC] Author: Knud Ipsen With: Harald Høffding
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Diderot og Encyclopædien - III

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

110 —— DIDEROT OG ENCYCLOPÆDIEN.

egen existens. På samme måde hedder det hos Descartes

cogito, sum. Så lidt som — ifølge Descartes — af |

denne siste sætning, lader der sig — ifølge Diderot —
udlede nogen positiv viden af sentiment intime. Den
fører i sig selv ikke videre. - Derfor er også slutningen
af Diderots artikel rettet mod sådanne filosofiske sy-
stemer, der kun antage sentiment intime som eneste
sikre erkendelseskilde, idet al anden erkendelse skal
være skeptis underkastet. En sådan skeptisk lære , fører
til så bisarre, latterlige og absurde konsekvenser, at
den selv må være bisar, latterlig og absurd.* De latter-
lige konsekvenser angives at være, at 19 hvis sentiment
intime var eneste regel for sandheden, så vilde vi ikke
have nogen sikkerhed for den ydre verdens existens
eller engang vort eget legemes, 2" vilde vi ikke have
nogen sikkerhed for hvad vi havde oplevet i vort
tidligere liv eller for at vi overhovedet havde existeret
tidligere.

Spørge vi Diderot, hvad garanti han selv kan give
os for materiens existens, så får vi svar i artiklen ,,sen-
sations*. Det hedder her, at det blotte begreb om
materien nok kan give os dens egenskaber, men ikke
indeslutter existens. Denne må vi erfare. Imidlertid
indeholder den enkelte fornemmelse ej borgen for en
ydre genstand; vi må se på sammenhængen mellem
fornemmelserne indbyrdes og på forholdet mellem for-
nemmelser og forestillinger. Således anføres det, at da
fornemmelserne opstå ufrivillig, medens forestillingerne
er underkastet min vilje, så må hine skyldes en fra
mig forskellig årsag. Ligeledes må den umiddelbart
følte forskel i styrke mellem fornemmelsen og erindrings-
billedet overbevise os om, at hin ikke skyldes fantasien,
men er frembragt af en årsag(!). Endelig understøtter

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 19:54:24 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ikdidrot/0124.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free