- Project Runeberg -  Diderot, hans liv og hans gerning /
137

(1891) [MARC] Author: Knud Ipsen With: Harald Høffding
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Literær Kritik, Drama og Roman - II

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

LITERÆR KRITIK, DRAMA OG ROMAN. 127
selve sagen, i hvis tjeneste han skrev dem, har stået
sin prøve.

Det borgerlige, alvorlige drama skal ifølge Diderot
opstå ved en kombination af tragediens og komediens
principer. Tragedien skildrer os de mægtiges — kon-
gernes, fyrsternes — skæbner og fædrelandets katastrofer,
fare, død og undergang. Komedien skildrer de jævne
borgerfolk men således at vi ler af "dem; Et viser kun
deres laster og dårskaber. Det alvorlige drama skal
derimod skildre hverdagsmenneskenes dyder og pligter,
de huslige sorger, livets konflikter inden fire vægge,
den strænge pligtopfyldelse, den loyale værdighed, den

betænksomme bravhed — alle de følelser, som der er
plads for i selv de jævneste forhold, inden for hyerdags-
livets snævre ramme) krakket. avottvadvent

En særlig opgave peger Diderot på: fremstillingen
af menneskene i udøvelsen af deres sociale funktioner.
Det alvorlige drama skildrer, som både tragedien og
komedien, karakterer. Men medens tragedien væsenlig
tager sine fra historien og altså giver individuelle ka-
rakterer og medens komedien personnificerer rent ab-
strakte egenskaber — laster og dårskaber — som hyk-
leri og spillelidenskab, storpraleri og ødselhed, så går
det alvorlige drama en mellemvej, idet det fremstiller
standens, den sociale stillings pligter og dyder. Det er
dommerens og advokatens, ægtefællens, husfaderens og
børnenes drama, de hjemlige idealers lovprisning, hus-
gudernes apoteose.”%) |

Det er i 1756 at Diderot første gang slår ind på
denne bane med skuespillet ,,Den naturlige Søn", der

x) VIL p. 135. 309.
SYV. 73007151:

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 19:54:24 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ikdidrot/0151.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free