- Project Runeberg -  Diderot, hans liv og hans gerning /
154

(1891) [MARC] Author: Knud Ipsen With: Harald Høffding
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Literær Kritik, Drama og Roman - IV

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

154 LITERÆR KRITIK, DRAMA OG ROMAN.
EE NE er OE ee EE

Sens gestus og indøver dem foran et spejl. Han ved
på en prik hvad tid tårerne skal begynde at trille og
han skal trække tørklædet op af lommen, men hans
gråd kommer fra hjærnen og ikke fra hjertet. Han
græder som en vantro præst, der præker evangeliet;
som en forfører for den kvindes fod, han vil bedrage,
men ikke elsker; som en tigger på gaden, der skælder
dig huden fuld, hvis du går ham forbi. Og når skue-
spilleren har forladt scenen, så er han måske træt og
udaset og nødt til at skifte linned, men han føler ikke
sindsbevægelse — det gør derimod tilskueren. Han har
gjort smertens fagter uden at være rørt, tilskueren har
været rørt uden at gøre fagter.*)

Skuespilleren skal altså stadig huske på, at kunsten
at fremstille en karakter er noget andet end at kopiere
naturen. Hertil kommer jo, at de karakterer og de
følelser, han skal fremstille, er givet ham af digteren.
Skuespillerens kunst består da i at danne et fantasi-
billede af den person, digteren har skildret, og at give
dette fantasibillede et ydre udtryk (,imaginer un grand
fantöme et de le copier avec génie*, ,un étre d’imagina-
tion, qui n’était pas toi*). Kun på den måde bliver
kunsten sand uden at ophøre at være kunst: » Lænk et
øjeblik over hvad man på teatret mener med at være
sand. Vil det sige at vise tingene som de er i na-
turen? Ingenlunde! det sande i denne forstand vilde
kun være det almindelige (commun). Hvad er da
scenens sandhed? Den består i, at holdning, tale, ud-
tryk, stemme, bevægelse, gestus stemme overens med
en ideal model, som digterens fantasi har skabt og som
skuespilleren gør større endnu.***) Snart når skuespilleren

Je især pÅ(2692572
Hp 973.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 19:54:24 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ikdidrot/0168.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free