- Project Runeberg -  Diderot, hans liv og hans gerning /
176

(1891) [MARC] Author: Knud Ipsen With: Harald Høffding
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Kunstkritiken - II

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

176 KUNSTERITIKEN.

endnu løftet i vejret det krucifix, hun har givet sin fader at
kysse. Et af børnebørnene har i skræk gemt ansigtet ved
hendes barm. Det andet, der strækker hænderne med de ud-
spilede fingre i vejret, synes for første gang at ane, hvad
døden vil sige. Den yngre søster sidder henne mellem vin-
duet og sengen og kan ikke forstå, at hun nu ingen fader
har mere: hun bøjer sig over den døde og synes at søge
hans siste blikke. Hun løfter en af hans arme op og hendes
halvt åbne mund skriger: Fader! fader! hører du mig ikke
mere? Den stakkels moder står med ansigtet mod døren og
å ryggen mod væggen. > Hun er utrøstelig, og knæerne skælve
under hende.

Det er dette syn, som venter den utaknemmelige søn.
Han kommer. Se der står han på tærskelen. Han har
mistet det ben, hvormed han har stødt sin moder bort;
og den arm er visnet, hvormed han truede ad sin fader.

Han træder ind. Hans moder modtager ham. Hun taler
ikke, men hendes hænder peger på liget og synes at sige:
Dér, se! så vidt har du bragt ham.

Den utaknemmelige søn synes lamslået. Hovedet synker
ned, han slår sig med næven i panden.

Hvilken lære for forældre og børn!**)

Skildringen af dette maleris indhold er typisk for
Diderot, ligefra hans evne til at gøre det enkelte øje-
blik, maleren har valgt, levende ved at omsætte det
til en begivenhed, til den skolemesterfrase, hvormed den
slutter.

Vi har i det foregående set, at Diderot stiller to
krav til kunsten; kravet på natursandhed og kravet på
et idealt, stemningsbevæget indhold. MHertil slutter sig
ofte som et tredie moment kravet på moral. Diderot

*) p. 356.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 19:54:24 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ikdidrot/0190.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free