- Project Runeberg -  Diderot, hans liv og hans gerning /
177

(1891) [MARC] Author: Knud Ipsen With: Harald Høffding
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Kunstkritiken - II

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

KUNSTKRITIKEN. V77

kommer tit ind på denne tanke. Han udtaler et sted,
at der er det fælles for poesi og malerkunst, at man
hverken må gribe pennen eller penselen uden for at
prise dyden eller gøre lasten foragtelig og blotte det
latterlige. Kunsten siger han udtrykkelig, skal fejre de
store og gode handlinger, ære den ulykkelige dyd,
revse den lykkelige last, sætte tyrannerne i skræk og
hævne de gode mennesker på de onde, guderne og
- skæbnen.*)

Diderots æstetik løber dog ikke altid ud i den borger-
lige moral som toppunkt. Andre steder har han for-
stået, at kunstens opgave ikke består i direkte at gå
moralens ærinde og betragte publikum som en samling
syndere, der trænge til omvendelse eller i det mindste
til en advarsel. Hans kritiske smidighed, hans evne til
at lade sig betage overalt, hvor kunstneren selv har
været stemningsbevæget, ligegyldigt hvorpå stemningen
går ud, gør, at han i reglen ikke er meget tilbøjelig til
at lade moralens spændetrøje genere kunstnerens frihed.
I virkeligheden optræder hos Diderot kravet på moral
kun hvor billederne — som Greuzes — selv moraliserer,
eller hvor billedernes mangel på god moral overgås af
deres mangel på natursandhed — som Bouchers. Ellers
kan han godt idag bebrejde en kunstner, at han ikke har
malt vellysten rigtig naturlig, medens. han igår faldt i
moralsk extase.

Diderots store begejstring for Greuzes moraliserende
kunst har vor tid unægtelig nogen vanskelighed ved at
istemme. Det forekommer os, at når som hos ham.
hånden stadig holdes løftet, rede til at klappe eller til
at slå eller for højtidelig at mane til efterfølgelse, så

pe 002)
Knud Ipsen: Diderot. 12

|

I
PRE
| EE NE

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 19:54:24 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ikdidrot/0191.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free