- Project Runeberg -  Diderot, hans liv og hans gerning /
178

(1891) [MARC] Author: Knud Ipsen With: Harald Høffding
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Kunstkritiken - II

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

178 * KUNSTKRITIKEN.

går det ud over den umiddelbare, fordomsfri opfattelse
af virkeligheden, som vi nu en gang har lært at sætte
så megen pris på. Greuze opfatter os ikke tingene
naivt og friskt nok. Der er altid i hans billeder en
bismag til stede, hidrørende fra at den skildrede be-
givenhed eller -handling, at figurernes gruppering, stil-
linger eller udtryk, ikke er på billedet som de er i
virkeligheden, men er arrangeret for at gøre indtryk på
tilskuere, som er tungnemme overfor denne virkelighed
og derfor må have alt ind med skeer. Var disse billeder
malede af en af vore samtidige, vilde vi vel nærmest
føle os fornærmede over kunstnerens evindelige pege-
pind, som vi synes, vi er voxet fra. Nu nøjes vi med
at stå kolde overfor Greuze, hvis hensigter og beviste
anstrængelser vi alt for tydelig mærker. Det er os,
som om vi ikke blot ser, hvad der foregår på scenen,
men også hvorledes skuespilleren i kulissen sætter sit
ansigt i folder og sit legeme i positur. Figurerne synes
ikke at stå for egen regning, synes ikke at være hen-
satte på lærredet, fordi deres forbilleder i det virkelige
liv har gjort et friskt, skønt, medlidende indtryk på
kunstnerens sjæl — et indtryk, han først og fremmest
for sin egen skyld måtte give kunstnerisk form — men
for beskuerens skyld, for ungdommens skyld, der skulde
have et mønster eller afskrækkende exempel, for de
voxnes skyld, der skulde se som» i et spejl deres egne
dyder og lyder. Beskuerens umiddelbare indlevelse i
kunstværket som en beslægtet, sympatisk, i hvert fald
interessant personligheds ejendommelige opfattelse af
livet umuliggøres derfor for os, fordi billedet ikke synes
os at vidne om en umiddelbar indlevelse i virkeligheden
fra kunstnerens side. Det hele får et almindelighedens
præg af abstrakt human-borgerlig moral. Det er ikke

vu

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Dec 20 19:54:24 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ikdidrot/0192.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free